Egr gebypassed thermostaat uit het lood?

• Ivo de Neef

Heb van de week mijn egr schoongemaakt. Vacuumslangetje ontkoppelt en afgesloten. Ook nog even een plaatje voor de zekerheid na de uitlaatgaskoeler geplaatst.

Nu staat echter mijn thermostaat niet meer mooi in het midden. Ongeveer tussen het blauwe en het midden in.

Vraag: kan deze ingreep invloed hebben op je temperatuur indicatie of staat het volledig los van elkaar?

• martijn77

Hallo Ivo,

Ik neem aan dat je deze actie hebt uitgevoerd nav een aantal topics hier, afsluiten van EGR en motortemp staat los van elkaar. Echter door het afsluiten van de EGR flow daalt de temperatuur thv de EGR koeler, deze koeler wordt afzonderlijk geregeld door een thermostaat. Deze is geplaatst aan de voorzijde bovenop de EGR koeler, zo'n 15cm lang en voorzien van een ontluchtingspunt. De thermostaat zal niet meer goed sluiten. Het is dus een samenloop. Zoek even op dit forum naar “e39 530d motor komt niet op temperatuur” of “EGR thermostaat”. Vervang deze thermostaat als eerste, kost zo'n 25 euro en is niet veel werk.

Succes

• Ivo de Neef

Ha Martijn,

Dank voor je reactie. Ik begrijp uit je verhaal dat het niet goed functioneren van de EGR thermostaat dus wel te zien kan zijn op je motortemperatuur indicatie op je dashbord? Moet ook haast wel want ik heb voor de rest niks veranderd, terwijl voorheen het wijzertje van de thermostaat altijd kaarsrecht omhoog stond. Ik zal me nog even inlezen in de ‘oudere’ discussie.

Ivo

• franklee

Ik had hetzelfde probleem, ik reed al een paar weken met een motor (530DA) die pas na 20 tot 30 km een beetje op temperatuur kwam, maar nooit warmer dan 74C. Ik heb 5 maanden geleden de EGR klep compleet verwijderd en had toen geen temperatuur problemen,.Ik denk dat jij hetzelfde probleem heb als ik: een defecte EGR thermostaat. Vandaag een nieuwe gehaald bij de BMW dealer, incl nieuwe O-ring. Kost eur 32,- en is ongeveer 15 minuten werk, echt heel eenvoudig om zelf te doen. Zojuist een proefrit gemaakt, temperatuur kwam nu lekker op 84-86C.

• Ivo de Neef

Dan ga ik dat maar eens proberen. Kan je overigens als particulier gewoon bij de dealer binnenstappen en een onderdeel kopen?

• franklee

Het zou geen enkel probleem moeten zijn om bij de dealer onderdelen te halen. Hier bij de locale BMW dealer Dubbelsteijn in Dordrecht is zelfs een aparte balie naast de werkplaatsbalie waar je gewoon onderdelen kunt halen. Wel verstandig om van te voren te bellen of het op voorraad is, in mijn geval bleek de EGR thermostaat en bijbehorende O-ring op de plank te liggen. Ik ben zelf geen super doe-het-zelver, maar dit is echt een makkie. Succes, laat je nog weten of het jouw probleem ook oplost? Vandaag weer de dagelijkse 200km gereden, alles perfect.Snel op temperatuur, geen lekkages.

• Ivo de Neef

Inmiddels de AGR thermostaat in huis. Voor dat ik deze vervang moet ik eerst het koelvloeistof systeem laten leeglopen neem ik aan? Al met al best een werkje lijkt mij met vullen en ontluchten. Heb wel de TIS bij de hand maar misschien nog tips?

• John320D-Touring

Je hoeft geen koelvloeistof af te tappen, er zitten snelsluiters op de egr thermostaat, dus er loopt wel wat uit maar niet veel.

Bakje eronder moet voldoende zijn en daarna bijvullen.

Ik ben benieuwd of het geholpen heeft, ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn temperatuur.

Zou je iets voor me willen nakijken?

Ik ben namelijk benieuwd hoe de nieuwe egr thermostaat afsluit, is die helemaal dicht? En je oude thermostaat, laat die wel water door?

Ik heb namelijk bij mijn egr er warm water doorheen laten lopen en mijn thermostaat laat vanaf het begin al wat water door. Als ik er heet water doorheen laat lopen gaat er steeds meer water stromen.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de werking van jouw nieuwe thermostaat, is die dus in eerste instantie helemaal dicht?

• Ivo de Neef

Thermostaat vervangen. Tijdens een kort ritje kroop het wijzertje al bijna richting het midden. Morgen een iets langere reis zodat ik kan kijken hoe het uitpakt.

Mijn nieuwe thermostaat laat vrijwel geen water door. Met heter water wel iets meer, maar niet significant. (misschien niet lang genoeg getest). Wel is het verschil met de oude thermostaat groot. Hier spuit zelfs het koude water met dezelfde vaart aan de andere kant eruit. Probleem dus waarschijnlijk opgelost.

• John320D-Touring

Dat klinkt goed!

Mag ik vragen waar je de thermostaat gehaald hebt en wat hij gekost heeft?