Vanmiddag ging plotseling het accu lampje branden. Omdat ie bij draaiende motor ook bleef branden, was al snel duidelijk dat het de dynamo was. Ruud kon me helaas niet helpen op korte termijn. Gelukkig had mijn vaste adres voor gereviseerde dynamo's er nog eentje liggen, die ik exact om 5uur ophaalde. Maar liefst 184 euro inclusief statiegeld voor de oude.
Tot mijn stomme verbazing ben ik vanuit Amersfoort via Delft naar Den Haag gereden, puur op de accu. Zelfs na thuiskomst startte de auto nog! Een vriendje heeft een mooie werkplaats, daar heb ik droog en warm de dynamo kunnen vervangen. Wat een klus zeg, zonder brug! Hier een korte beschrijving ,voor degene die het ook zelf wil doen.
Vervangen van de dynamo bij een E39 525tds;
- haal de - pool van de accu los
- verwijder de luchtslang die op de dynamo zit
- verwijder met dop 10 de loodstroomkabel en de stekker achterop
- maak de bovenste bout van de dynamo los met dop 13
- haal de beschermplaten onderop de auto los, of in ieder geval aan de kant
- draai met een korte ratel en dop 13 op de tast, de onderste bout los van onderaf. Het is even zoeken, maar op basis van de nieuwe dynamo moet je de plek kunnen vinden
- duw met een breekijzer of lange stalen stang de riemspanner naar boven, zodat de spanning van de riem komt
- als je met zn tweeen bent, draait de ene de bouten uit de dynamo en houdt de ander de riem van de spanning
- wurm de dynamo voorzichtig langs de dieselleidingen naar buiten en hang snel de nieuwe op zn plek door eerst de bovenste bout er in de duwen en een beetje aan te draaien
- zet de riem op de dynamo en houdt de spanning er nog even af
- zet van boven of onderaf de onderste bout op zn plek en draai hem helemaal aan.
- nu kan de stalen stang weg en de spanning weer op de riem
- draai de bouten weer aan, de stekker en de laadspanningskabel weer terug, luchtslang op zn plek en controleer of je alles terug hebt gezet.
- zet de - pool weer op de accu terug
Meet na afloop de spanning bij draaiende motor. Die moet om en nabij 14V zijn, niet veel minder of meer.
Ik ben er met zn tweeen net geen 1,5 uur mee bezig geweest, maar in mn eentje was het niet te doen geweest zonder de fan te verwijderen.