Dynamo E39 vervangen

  • fsmit79

    Vanmiddag ging plotseling het accu lampje branden. Omdat ie bij draaiende motor ook bleef branden, was al snel duidelijk dat het de dynamo was. Ruud kon me helaas niet helpen op korte termijn. Gelukkig had mijn vaste adres voor gereviseerde dynamo's er nog eentje liggen, die ik exact om 5uur ophaalde. Maar liefst 184 euro inclusief statiegeld voor de oude.

    Tot mijn stomme verbazing ben ik vanuit Amersfoort via Delft naar Den Haag gereden, puur op de accu. Zelfs na thuiskomst startte de auto nog! Een vriendje heeft een mooie werkplaats, daar heb ik droog en warm de dynamo kunnen vervangen. Wat een klus zeg, zonder brug! Hier een korte beschrijving ,voor degene die het ook zelf wil doen.

    Vervangen van de dynamo bij een E39 525tds;

    - haal de - pool van de accu los

    - verwijder de luchtslang die op de dynamo zit

    - verwijder met dop 10 de loodstroomkabel en de stekker achterop

    - maak de bovenste bout van de dynamo los met dop 13

    - haal de beschermplaten onderop de auto los, of in ieder geval aan de kant

    - draai met een korte ratel en dop 13 op de tast, de onderste bout los van onderaf. Het is even zoeken, maar op basis van de nieuwe dynamo moet je de plek kunnen vinden

    - duw met een breekijzer of lange stalen stang de riemspanner naar boven, zodat de spanning van de riem komt

    - als je met zn tweeen bent, draait de ene de bouten uit de dynamo en houdt de ander de riem van de spanning

    - wurm de dynamo voorzichtig langs de dieselleidingen naar buiten en hang snel de nieuwe op zn plek door eerst de bovenste bout er in de duwen en een beetje aan te draaien

    - zet de riem op de dynamo en houdt de spanning er nog even af

    - zet van boven of onderaf de onderste bout op zn plek en draai hem helemaal aan.

    - nu kan de stalen stang weg en de spanning weer op de riem

    - draai de bouten weer aan, de stekker en de laadspanningskabel weer terug, luchtslang op zn plek en controleer of je alles terug hebt gezet.

    - zet de - pool weer op de accu terug

    Meet na afloop de spanning bij draaiende motor. Die moet om en nabij 14V zijn, niet veel minder of meer.

    Ik ben er met zn tweeen net geen 1,5 uur mee bezig geweest, maar in mn eentje was het niet te doen geweest zonder de fan te verwijderen.

  • fsmit79

    Het is me overigens wel duidelijk geworden dat zowel de airco snaar als de multieriem aan vervanging toe zijn.

    Is het aan te raden ook de looprollen te vervangen?

  • Rob530DH2002

    Als ik geen speling zou voelen zou ik de geleiderollen laten zitten, je kan wel alles preventief gaan vervangen…kan je net zo goed een nieuwe BMW kopen.

    Wat betreft die dynamo, wat ben ik blij dat ik m'n auto eind 2007 gewoon heb afgeleverd bij Dirix te Beek (L), een paar uur later zat de dynamo er gereviseerd weer op (nieuwe koolborstels) en kreeg ik een rekening van in totaal € 85,-.

  • fsmit79

    Borsteltjes vervangen is goed als je een lage km-stand hebt. Als je net als ik meer dan 3 ton er op hebt staan, is de rest van de dynamo ook aan vervangen toe. Dat adviseerde Ruud me ook. Borsteljes vervangen kan ook met de dynamo in de auto, hoewel niet echt makkelijk.

    Wel een stuk aantrekkelijker, die 85 ipv 184…

  • Rob530DH2002

    Mijn koolborstels zijn vervangen bij 238 d km, inmiddels meer dan 3 ton op de klok. Mijn vorige auto heb ik van 110 d naar 490 d km gereden zonder maar één akkefietje met de dynamo. Ik ben zelf niet zo van het preventieve vervangen. Echt kritieke zaken als distributieriemen (waar ik gelukkig geen last meer van heb) moet je natuurlijk wel tijdig, dus ruim voor het eind van de verwachte levensduur, vervangen.

  • fsmit79

    Dat heb ik ook nooit gedaan, maar als je zowel prive maar voornamelijk zakelijk met die auto rijdt, maakt het wel wat betrouwbaarder dan alleen correctief vervangen.

  • sander

    als je toch de mutibelts gaat vervangen en de auto heeft al een aantal kms achter de kiezen zou ik zeker die rollen ook vervangen.

    de mulitbelts zouden in principe ongeveer een ton mee kunnen gaan.

    speling voel je meestal niet bij de rollen maar als je ze in de hand bij je oor laat draaien kun je ze wel hoeren ruisen ,en de hoeveelheid ruis bepaalt wel of niet vervangen.

    alleen moet je wel weten wanneer er teveel ruis is.

    ik heb pas nog een distributieriem van een dieseltje vervangen en daar zijn ook de rollen meteen mee vervangen.

    moet ik er wel bijzeggen dat dat idd wel wat anders is,en ook dat de vorige keer dat de riem vervangen was (4 jaar geleden)de rollen niet zijn vervangen.

    met die motor word door de fabriek gesteld :2000 uur (ongeveer een ton aan km,s)of 4 jaar en in een boot zit je eerder aan 4 jaar meestal.

  • Rob530DH2002

    Preventief vervangen van vele zaken is vooral interessant als je anderen aan je auto laat sleutelen, het uurtarief maakt het dan interessant om andere onderdelen die ‘in de buurt zitten’ te vervangen. Als je zelf sleutelt is het -in mijn optiek- beter om zaken alleen te vervangen als ze kapot zijn. Die geleiderollen kosten je ook weer tientallen euro's en ze kunnen net zo goed nog 100.000 km meegaan.

  • sander

    ja dat kan ,maar het kan ook niet zo zijn.

    maar je hebt ook wel gelijk hoor rob,het blijft toch gokken.

    en een ieder moet gewoon doen wat hij of zij prettig vinden.

  • fsmit79

    Ik begrijp helemaal waarom je er mee zou wachten. Het is alleen zo dat als ik morgenochtend de auto start en de riem knapt door een vastlopende spanrol, ik alle afspraken moet afzeggen en zo snel mogelijk de boel gerepareerd wil hebben, dus naar een garage ga. Dan ben ik veel meer kwijt dan als ik het zelf doe, of had gedaan, plus het feit dat ik vaak nog 2 dagen een huurauto moet gaan regelen.

    Vroeger hadden we samen 3 auto's, en kon ik bij pech gewoon even in de 3e rijden, en op mn gemak de boel bij mijn eigen auto repareren. Nu is dat anders, en ben ik gewoon afhankelijk van de auto. Vandaar dat ie dus betrouwbaar moet zijn, en dan ontkom je er niet aan zo nu en dan eens wat te vervangen zonder de zekerheid dat het op is.

    Spanrollen zijn vaak wel wat duurder, en mijn ervaring is dat ze nooit in 1 klap stil blijven staan, maar eerst hoorbaar protesteren. De spanrollen laat ik dan ook nog maar even zitten, tenzij bij demontage van de riem duidelijk blijkt dat ze op zijn.