koplampen E39 van links- naar rechtsschijnend

• Coen

Hallo daar,

Ik voer een auto in die uit een linksrijdend land komt en nu moeten mijn koplampen naar rechts schijnen. Het gaat om een E39 uit 1996.

De auto is nog niet in Nederland maar zit in een container met de rest van m'n huisraad dus ik kan er niet bij om het één en ander te controleren.

Poelgeest zegt dat het goed mogelijk is dat het slechts een kwestie is van een handle van L naar R zetten achter de koplamp.

Op Hbase.nl is er een onderscheid tussen links- en rechtsschijnende lampen met verschillende onderdeelnummers.

Op Marktplaats is er een mooie aanbieding voor 2 originele Hella koplampunits, enerzijds wil ik die niet mislopen, anderzijds de mogelijkheid dat ik ze helemaal niet nodig heb.

Wie weet hier het fijne van en kan mij hierbij helpen?

Groeten, Coen

• fsmit79

Volgens mij gaat het om de lenzen in de koplampen. Als je de koplamp open maakt, kan je die lenzen gewoon omwisselen met die van een sloper of origineel. Een handel heb ik nog niet gezien, kan ik me ook niet voorstellen.

• Jos

Coen,

In mijn handleiding van mijn 535i e39 uit 1998 staat het volgende:

Koplampafstelling

Rechts-/linksrijdend verkeer:

Auto's met xenon licht en auto's met rechts stuur:

1 De afsluitplug boven de koplampen verwijderen

2 Linksrijdend verkeer: Hefboom naar het midden van de auto schuiven:

Rechtsrijdend verkeer: Hefboom naar de buitenzijde van de auto schuiven.

Auto's met links stuur zonder Xenon licht:

Door een BMW dealer de koplampen laten afstellen om de verblindende werking te vermijden.

Met andere woorden, van Poelgeest heeft gelijk. Fluitje van een cent dus en geen nieuwe set lampen nodig.

Succes,

Jos

• fsmit79

Ah kijk, dat scheelt weer!