Navigatie MK3 / MK4 melding E39 / E60

• martijn77

Hallo,

Met regelmaat voorkomend probleem is dat de navigatiecomputer de cd niet leest, melding op het scherm “please wait a moment”. Er worden veel loopwerken vervangen, terwijl dit in veel gevallen niet de oorzaak is. Oorzaak is een vervuilde lens, deze is te reinigen met een reinigings cd. Hierop zitten 6 “borsteltjes” die de lens reinigen. De link naar loopwerk vervangen wordt gelegd omdat de computer de cd ook niet uitwerpt indien hij hem niet leest, onterecht dus.

Dit ter info.

Groet,

Martijn

• Tom

Martijn

Ik heb een MK2 endeze doet precies wat jij zegt hij zegt please wait a moment en hij wil de cd er niet uit gooien !

Hoe krijg ik deze eruit ?

Als deze eruit is kan ik het reinigen proberen.

Alvast bedankt

Tom Harskamp

• sander

even de accupool eraf halen en dan nog eens proberen

• Patrick Bogaarts

Ik heb ook zo'n reinigings cd. Maar die moet je op den duur wel op track 2 zetten om de lens te laten reinigen. Hoe ga je dat dan doen? Je kunt er namelijk alleen het ding erin stoppen en dat was het dan. Er gebeurt dus verder niets.

Groet, Patrick

• Piet

Ja, precies Patrick.

Ik heb hetzelfde probleem met m'n mk4 “ please wait a moment ” en schoonmaken met een schoonmaak cd gaat niet.

Ik denk dat ik hem openmaak en effen met een wattenstaafje de lens schoonmaak.

gr Piet

• Theo

De computer openschroeven. Daarna zie je een wit tandwieltje. Hier voorzichtig aan draaien met een klein schroevendraaiertje, dan is de cd/dvd er eenvoudig uit te halen. Niet met een tang o.i.d. de cd/dvd beetpakken of eruittrekken. Je hebt dan direct een kras en mogelijk een niet meer werkende cd/dvd.