probleem 520 uit 2001

  • Edwin

    probleem 1 als ik mijn auto start loopt deze eerst goed maar na een paar seconden (als het stationair toerental iets omlaag gaat) dan loopt de auto niet goed op 6 cilinders de auto staat dan een beetje te schudden als ik een paar honderd meter heb gereden is het probleem eruit en loopt de motor als een zonnetje dit probleem doet zich volgens mij erger voor als het kouder is buiten. Soms is het echter ook zo dat de auto gelijk al niet helemaal lekker loopt maar als je een paar honderd meter heb gereden is het probleem ook niet meer aanwezig.

    Als ik de auto start en gelijk wegrij dan merk ik eigenlijk niets, wat kan dit toch zijn.

    probleem 2 volgens volgens de bmw ook zo dat als je je auto start als deze koud is om hem twee meter te verrijden en je hem de volgende dag weer wil starten de auto ook vaak niet goed op 6 cilinders loopt ze zeggen je moet de motor gewoon eerst een paar minuten laten lopen voordat je hem uitzet omdat anders de klepstooters niet goed gevuld zijn met olie, het geen ik hier beschrijf lijkt op probleem 1.

    Met een warme motor heb ik overigens helemaal geen problemen en loopt de motor altijd goed.

  • ge46rard coupe

    misschien een kapotte lamdasonde. ik heb ook een e39 520i gehad en ik had een probleem als ik de auto met een koude motor een paar meter wou verrijden en dan later weer wou starten ,heb ik drie keer gehad dat de auto weigerde en ik hem niet meer aan de praat kreeg . na drie keer kwam ik erachter dat het in het verrijden zat met een koude motor.

    gr gerard

  • Rob530DH2002

    Dat merkwaardige verschijnsel had mijn 300E van 1985 ook (LPG) en die had geen lambdasonde. Misschien komt het door condensvorming in de motor die niet verdampt omdat de motor koud wordt uitgezet, wellicht functioneren de bougies niet optimaal door die situatie, ik kan zo snel niets anders bedenken maar dit lijkt me plausibel.

  • tom68

    Komt door de korte stukjes!!!

    De motor krijgt dan te veel brandstof,2x koudstart

    De extra brandstof van de eerste start is nog niet weg.

    M.v.g Tom.

  • Rob530DH2002

    Mijn auto startte gewoon op LPG (zelf ingebouwd). Het was een no-nonsense installatie, mechanisch. Alleen de stationairloop werd door een extra electronische module die bij de LPG-installatie hoorde beïnvloed (aansluiting op de stappenmotor). Er was dus géén sprake van mengselverrijking of koudstart-injectie, louter een verhoogd stationair toerental. Als het probleem bestond uit een restant brandstof in het inlaattraject of motor zou dit binnen enkele seconden na de start moeten verdwijnen, vocht op de bougies niet, dat blijft zitten zolang er nog geen verbranding heeft plaatsgevonden.

    (even vraagje, vanwaar altijd die vele uitroeptekens?)

  • Peter

    Bij een koude start krijgt de motor inderdaad extra benzine. Als de motor maar eventjes loopt, en daarna uitgezet wordt, is hij in feite verzopen.

    Buitenom dat het starten dan lastig is, is onverbrande benzine ook niet goed voor de katalysator.

  • Rob530DH2002

    En als je topics maar half leest en dan een antwoord plaatst kan het zomaar gebeuren dat je reactie als een tang op een varken slaat.

  • sander

    en dan noemen ze mij moeilijk >:D<

  • Peter

    De meeste reacties gingen over vraag 2 :-D