Nokkenassensor BMW 118i

  • Bert

    Ik ben in het bezit van een BMW 118i die nu voor de tweede keer een nieuwe nokkenassensor gaat krijgen. De eerste keer was bijna een jaar geleden. De op de snelweg hield de motor even in en de oranje motorstoring indicatie ging aan. Meteen naar de dichtsbijzijnde garage gereden waar de opnemer onder garantie vervangen werd. Volgens deze garage viel het onder een terugroepactie waar ik echter via mijn eigen dealer nooit over gewaarschuwd was.

    Afgelopen week, rustig rijdend over een rondweg met ongeveer 70 km/h weer inhouden en hetzelfde euvel. Het was laat in de avond dus rustig door naar huis gereden en de volgende dag mijn dealer gebeld, deze verbond me door met BMW service. Een tijdje later stond er een sleepwagen voor mijn deur. De monteur heeft de storing uitgelezen en het blijkt weer de nokkenassensor te zijn. De storing was niet te resetten dus is mijn auto afgesleept naar mijn dealer voor reparatie.

    Helaas is mijn auto net een maand uit de garantie dus ik ben benieuwd wat dat gaat kosten.

    Vraag: hebben meer eigenaars van een 118i deze problemen?

    Ik heb ook al sinds de auto nieuw was last van een licht inhoudende motor, vooral bij wegrijden houdt de auto even in. Bij constant rijden met de cruisecontrol merk ik ook vaak een licht onregelmatig lopen. Ik heb op een Duits BMW 1 serie forum gekeken. Daar barst het van de klachten over inhouden (ruckeln) en kapotte nokkenasopnemers bij de 118i. Ik ben toch niet de enige in Nederland?

  • sander

    lijkt me niet dat het ook maar iets zou moeten kosten

    ga alleen maar uit van je rechten als consument!

    zeker als er een terugroep actie bleek te zijn.

    laat je dealer maar coulanceregeling aanvragen bij bmw het is hun probleem vind ik

  • e46coupe

    Hallo Bert.

    Je bent zeker niet de enige.

    Van welk bouwjaar is jouw auto en wat voor een motor zit er in?

    Ik heb een 318CI 2.0 16v VANOS met 143pk. Bouwjaar 2002.

    Ik heb exact de zelfde probleem. Inhouden met optrekken, op de snelweg onregelmatig lopen en een oplichtende motormanagement lampje.

    Ook begon de motor een beetje te stotteren sinds de temperaturen sterk gedaald zijn.

    Dus auto laten uitlezen, met als resultaat een defecte nokkenassensor zowel inlaat als uitlaatzijde.

    Advies was bij mij dus beide sensoren vervangen. De inlaatsensor van de nokkenas was wel op voorraad,

    maar die van de uitlaatsensor niet. Maandag terug naar de garage om de sensoren te vervangen.

    Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

    Een vriend van mij heeft een 318i met dezelfde motor als die van mij. Hij had de zelfde probleem, alleen kwam daarbij dat de auto hevig

    aan het schudden was. Alsof de motor nog maar op 2 cilinders liep ipv 4.

    Na het vervangen van de nokkenassensor was zijn probleem opgelost.

  • Bert

    Mijn 118i is van 2008, heeft een 2.0 liter 143 pk motor met efficient dynamics.

  • e46coupe

    De zelfde motor dus. Blijkbaar is het een kwaaltje, maar zitten wij wel met de kosten.

    Mijn BMW garage in Eindhoven zegt niets te weten over een dergelijke terugroep aktie.

    Lijkt mij logisch als ze 90 euro voor 1 sensor vragen. :X

  • Jan Bindels

    Hallo,

    We hebben een 118i nieuw gekocht en hebben al geruime tijd problemen . De cil. kop is al 2x gedemonteerd!!! Ernstige inwendige vervuiling. EGR-klep werd vervangen. Problemen: Inhouden motor, komt door vervuiling!! Hinderlijk geluid tussen 2000-3000 touren. Vooral bij gebruik cruise-control. Dit geluid verdween na update motorsoftware. Na nieuwe update na vervuiling is het geluid weer terug. De KMstand is nu amper 30.000 Km. We rijden korte en lange afstanden.

    Volgens de dealer komt het inhouden door inwendige vervuiling.

    Groetjes, Jan Bindels.

  • BMW 118

    Beste lezers,

    Ook ik rijd sinds maart 2008 een BMW 118 met motor type 105KW. Met bouwjaar april 2007. Deze auto is 1 “brok” ellende. Ook ik heb vanaf het begin af aan problemen met een inhoudende, “stutterende” motor. Toen ik de auto kocht werd er “gelogen” door autodealer Dusseldorf in Apeldoorn verkoper Jacco Hensen die er een monteur bij riep.. dat dit lag aan de software een update zou helpen… Na aflevering (ik had de auto gekocht) ging het een tijd goed.. ook ik kreeg melding dat ik de nokkenas sensor diende te laten vervangen en de inspuitinjecteur vervangen op 29-1-2009. Daarna begon de ellende pas echt… 14-10-2009 Bobine vervangen bij autodealer Smudde Enschede, 17-03-2010 opnieuw problemen weer bobine en nieuwe software release bij Smudde Enschede. 20-09-2010 opnieuw Bobine vervangen bij Smudde Enschede. Discussie gehad met werkplaats waarbij de medewerkers waaronder een “directeur Michiel Arfmann een ”mist“ gordijn ophangen en een poetsbeurt… of een inruil korting aanbieden… Toen had ik nog niet door dat BMW en dan vooral de 1 serie één grote ellende is… Op 25-7-2011 tijdens een reis opnieuw auto kapot… weer een bobine vervangen bij Hansa Nord in Lubeck uuuuuurrrrren gewacht omdat het zaterdag was…. auto weer gemaakt 50 km verder auto weer kapot… deed niets meer… auto afgesleept naar Hansa Nord in Oldenburg… was zaterdag.. dus maandag kon men pas kijken… de hele maandag gewacht bij de garage.. ”ze“ konden het probleem niet vinden… dinsdag middag had men het ”probleem“ gevonden de hele computer kapot.. en 2 bobines kapot.. computer moest besteld worden.. dus donderdag auto pas klaar… bij vervolging van de reis… is de auto er nog een keer mee gestopt… maar naar herstarten deed ”ie" het weer.

    Op 6-10-2011 opnieuw bobine vervangen bij Autohuis Cyran in Gronau waar de heer Dieter Penner hoofd werkplaats… zelf aangaf dat de BMW 118 1 grote ellende is… Nu is de auto sinds 3 weken opnieuw kapot en “lig” ik als klant in discussie met BMW Nederland en BMW Duitsland… maar als iemand denkt dat BMW het probleem oplost???? Nee BMW Duitsland stuurt een bericht, van ontvangst op mijn verzonden email en BMW Nederland stuurt een brief van ontvangst en dat reactie wel ENIGE tijd op zich kan laten wachten… Ik ben zelf links en rechts wezen informeren… en het is al jaren bekend dat iig de BMW 1 serie 1 grote ellende auto is. En garantie ho maar er is zelfs een coulance aanvraag afgewezen voor een bobine die vervangen is.. (door mij voldaan) waarop ik mijn inziens dus garantie op reparatie zou dienen te krijgen. BMW is niet meer wat het geweest is. Mijn advies aan alle lezers… let op voor U een BMW koopt…. Verder kan ik mijn tekst staven met alle correspondentie en facturen. In de garantie periode dus: 2 X een bobine, nokkenassensor, inspuit injecteur, software release, na de garantie door mij voldaan 5 bobines, nieuwe computer, nieuwe software en resultaat auto is opnieuw kapot….

  • oldjaggy

    Dit valt onder licht ongemak… lees wat mij is overkomen onder BMW 1 SERIE DRAMA

  • BMW 118

    Aan oldjaggy…

    Ik heb je BMW 1 Serie Drama gelezen.

    Allereerst heeft de dealer in Gronau de heer Penner (chef werkplaats) een identiek verhaal verteld. Met een BMW 1 serie 118 benzine 105 kw… kijk maar eens op Duitse forums al deze problemen hebben met hetzelfde te maken…

    Dat is waarom ik me ook zo bezorgd maak… omdat ook ik bang ben dat de begin fase waarin ik me nu bevind met mijn auto… ook in een resultaat gaat komen dat de gehele motor… “ontploft” …

    Verder begrijp ik je reactie… “licht ongemak” maar … vergis je niet… afgezien van de frustratie heb ik inmiddels alleen al voor het vervangen van bobines en sensoren, nieuwe computer, software, uitlees kosten en montage tijd… ook inmiddels al facturen liggen (voldaan) van 2.095 Euro…. (dit zijn dan dus de kosten van na de garantie, dan zijn de kosten van de vervangen onderdelen in de garantie periode dus nog niet eens vermeld) dus… dat is al meer dan de helft van wat een nieuwe motor van 3.500 Euro kost…

    Als bij mij de motor nu ook klapt.. is de auto mijn inziens “sloop” waard… en mijn huidige tellerstand is net de 65.000 km gepasseerd….

    Ik heb een “advies” gekregen van iemand die bij een BMW dealer werkt…. (die natuurlijk niet met naam genoemd wil worden) dat de problemen met de 1 serie wel degelijk bekend zijn binnen de BMW organisatie… maar men wil gewoon niets doen.. omdat het slecht is voor hun imago… en de kosten.. als ze alle benzine uitvoeringen zouden moeten aanpassen… er zijn nml. ook geen gemodificeerde onderdelen meer van de 1 serie. BMW heeft niet voor NIETS bij de “nieuwe” 1 serie een compleet andere motor ontwikkeld. BMW is blij als alle (oude) 1 serie's uit de garantie zijn.. dan is “hun” probleem opgelost.

    Deze mijnheer vertelde dat eigenlijk zouden de 1 serie rijders zich dienen te mobiliseren.. en in een programma als RADAR komen. Waarbij het hoofd van BMW Nederland uitgenodigd wordt… kijk dan is het probleem SNEL opgelost… Deze mijnheer vertelde dat ook de dealers moeten “vechten” bij BMW Nederland en Duitsland en dat ook zij met regelmaat in de clinche liggen met BMW…..

    Dus als er mensen zijn met een 1 serie die interesse en tijd en energie willen steken om te “mobiliseren” en op diverse forums mensen oproepen.

    GRAAG, ik houd me aanbevolen.

    Het gaat bij mijn inmiddels meer om een soort principe kwestie!!

  • BMW 118

    Aan Ad en Oldjaggy!!

    Allereerst bied ik mijn excuses aan… mijn opmerking BMW… Bij Mercedes Weg gegooid…

    tja.. was als … “grapje” bedoeld… te snel getypt.. en geplaatst…

    Waarschijnlijk is dit ook mijn laatste bericht op dit forum.

    Waarom omdat ik te goed weet hoe “de wereld” in elkaar steekt.

    Tuurlijk ben ik uitermate goed op de hoogte van dat er op dit moment heel veel auto merken met zelfde soort problemen kampen..

    heeft ook te maken met wat er gebeurd in de wereld.. overheden die niet zien dat men in dienst is van burgers… en alles voor zich uitschuiven..

    om de burger te “beschermen”… maw gebakken lucht voor gebakken lucht.. zoals milieu eisen.. fiscale en belasting technische maatregelen waaraan auto's dienen te voldoen… tuurlijk willen alle auto merken graag auto's en liefst veel blijven verkopen dus.. als 1 merk met een fiscaal en energie label A of B kan komen dient men daar als fabrikant op in te spelen… anders zou men wel eens minder auto's kunnen verkopen… dus auto's worden qua milieu eis uit geknepen.

    Met alle gevolgen van dien.. veel electronica en ook liefst zo goedkoop mogelijk van toeleveranciers. Bijna 100 % van een auto bestaat uit onderdelen geproduceerd door toeleveranciers..

    Alles hangt met elkaar samen… milieu heffingen, energie belasting enz. Ik voorspel… dat binnen 5 jr. kost een liter benzine rond de 5 euro. En kost stroom en gas het 5 voudige van wat we nu betalen.

    Bovendien is de manier zoals WIJ met zijn allen met de aarde en milieu om gaan belachelijk… wie rijdt er nu op plantenafval uit 1000 en den jaren geleden..

    lachwekkend ….

    Maar alles wordt kunstmatig in stand gehouden… zoals het koningshuis… en de overheid….(wat wij eigenlijk zelf zijn…) helaas werkt iedereen alleen maar harder en steekt iedereen zijn kop in het zand….

    Ik voorspel… we staan nog maar aan het begin van een crisis… en of we over 5 jr. nog een euro hebben is nog maar de vraag… en als die er nog wel is… dan is deze niets meer waard.. maw … dan is 15 euro wellicht 0,15 eurocent waard… dat HEET inflatie…

    Tuurlijk weet ik dat zoiets niet thuis hoort op een forum van BMW… maar men lokt uit dat ik ga uitleggen aan … mensen dat het mij niet gaat om 1 BMW 1 serie..

    maar om een groter geheel..

    Dat iedereen ook burgers HUFTERIGER worden… dit is duidelijk op forums op de weg… in landen zie oorlogen.. enz. Veroorzaakt door geld macht en politici en dan vooral de grotere machten.. van grote industriëlen die de macht in handen hebben en politici in hun macht hebben.. zie de uitdrukking poppetjes…

    Zie ook een koningshuis… van mogen ze er zijn.. maar het is een poppenkast.. die wel grootaandeelhouder zijn van de BV Nederland zoals Shell enz.

    Waar het mij om gaat is.. dat ik strijd voer om rechten en plichten.. wij als burger hebben geen plichten… wij zijn overgeleverd aan de grillen van bedrijven en machten… dus ik ben het helemaal eens met oldjaggy wat betreft banken..

    Was ook een reden dat ik dacht ok .. dan maar een keer reageren over wat er werkelijk speelt…

    Een auto is maar een voorwerp… wij mensen leven maar een paar micro seconden in het grote heelal…

    Ik wens jullie allemaal veel wijsheid bij het lezen van dit verhaal.

    Een “simpele” nietszeggende Burger!!