Waar kopen jullie je motorolie?

  • fsmit79

    Het is weer tijd voor een grote beurt, en ik zoek de beste plek om goeie motorolie te kopen. Voor mijn motor (525tds uit '97) wordt Presteza MSP 5w30 aangeraden. Ik kocht het altijd bij de Brezan, maar het moet veel goedkoper kunnen (laatste keer 100euro voor 7 liter). Het goedkoopste wat ik tot nu toe kon vinden via internet is

    € 169.- voor 20 liter via autoshopgistel.nl , wat € 8,45 p/l is. Wel onhandig, zo;n enorm vat….

    Waar kopen jullie de olie, en wat kost dat?

  • sander

    kijk eens op marktplaats onder castrol er zij 1 of aanbieders

    castrol word door bmw aangeraden

  • fsmit79

    Pff, nou er zijn inderdaad 2 aanbieders, maar dat maakt het me niet duidelijker. De diverse sites geven eigenlijk iedere keer andere adviezen. 5w30, 5w40, longlife, 01 of 04????

    Kan iemand me vertellen welke olie ik nou eigenlijk het beste kan kopen?

  • sander

    bouwjaar 97?? die kun je temet op slaolie laten lopen(:P)

    maar nu serieus

    ik denk dat je eens in je handleiding moet kijken

    daar staat denk ik dat aanbevolen word 15w40 mineraal

    of 10w40 synth of zo

    ik zou dr denk ik LL01 5w30 in gooien beter is echt niet nodig voor jouw motor

    ik heb zelf een z4 2004 en daar gaat in principe LL01 5w30 in en die is veel nieuwer

  • fsmit79

    Ik weet dat er 5w30 in zit, maar of dat longlife is…Ik wil eigenlijk die kroon presteza msp 5w30 kopen, volgens mij is dat geen longlife. Zou die olie ook in onze z3 uit 97 kunnen (1.9i)? Dat scheelt weer.

  • sander

    doe wat je wilt!

  • bmweetje3

    laatst samen met een vriend olie besteld via ebay in duitsland, castrol nog wat voor een e46 330 (weet ff niet meer welke, zit nou op het werk)

    scheelde zich 1/3 van de prijs bij de dealer of automaterialen zaak, inclusief thuisbezorgen!!!!

    Zou zeggen kijk daar eens rond.

    Gr jack

  • Vakman Ruud

    BMW geeft in het werkplaatshandboek de toegestane olieen van alle motoren op.

    In de lijst staan altijd Castrol en Kroon.

    Wij gebruiken altijd Kroon olie en zijn daar uiterst tevreden over en het zijn full synthetische olien.

    Groot voordeel is de helpdesk van Kroon voor garage bedrijven en een van de product managers is een BMW rijder.

    En de site van Kroon www.kroonoil.com geeft alle informatie

    De W waarde is achterhaald. De Amerikanen hebben die in de 2e wereldoorlog vastgelegd omdat de motoren over de hele wereld hun werk moesten doen.

    De huidige opgaven zijn een richtlijn, maar bij synthetische olien minder belangrijk.

    De onder waarde 5W is de laagste buiten temperatuur waarbij de olie stabiel blijft en de W40 de hoogste.

    Dus: 5W30 is stabiel van -30 tot +30 Graden C

    De enige uitzondering zijn de M serie die 10W60 racing oil moeten hebben.

    Groeten.

    Ruud

  • fsmit79

    Dank voor de toelichting Ruud, dus als ik Kroon presteza msp 5w30 koop, zit ik goed, voor zowel mijn ‘97 525tds als onze ’97 1.9 Z3?

  • Vakman Ruud

    Ja, maar die is inmiddels opgevolgd door Kroon Specialsynth. 5W40

    Succes.

    Ruud