getriebeprogramm

• maarten

Hallo,

Ik heb al enige tijd problemen met de automaat van mijn BMW E34 525i. Het betreft een ZF 5HP18 bak. (205.000km)

Wanneer je weg wilt rijden en wanneer je gewoon stilstaat (OOK IN DE P-stand!) vliegt de automaatbak in z`n noodloop.

In de “checkcontrol” staat dan de melding “Getriebeprogramm” en de lampjes op het dashboard E-D/E-P etc. gaan dan uit. De bak schakelt verder boterzacht. (als ie `t doet)

Wanneer ik het contact een paar sec. afzet dan doet ie het in 99 van de 100 gevallen weer. Soms verdwijnt de melding/storing ook vanzelf wanneer je `m een tijdje in de P laat draaien.

Sinds gister blijft de storing er in staan, direct al bij het op het contact zetten gaat `t al mis.

De bak olie heb ik recentelijk al 3x gespoeld (met nieuw filter uiteraard), en de accu is nieuw.

Weet er iemand een oorzaak/oplossing? Of kan iemand mij aan een schema, of WP-boek van ZF helpen, of weet iemand wat de bak registreert als ie in noodloop gaat?

Alvast ontzettend bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groeten

Maarten Klappe

• Jos

Neem eens contact op met Ruud via www.rapservice.nl

Hij kan je er alles over vertellen. Er staat ook een automatenverhaal op zijn site waar je ook veel uit kan halen.

Succes ermee.

• Jos

Jos Schreef:

——————————————————-

> Neem eens contact op met Ruud via

> www.rapservice.nl

> Hij kan je er alles over vertellen. Er staat ook

> een automatenverhaal op zijn site waar je ook veel

> uit kan halen.

> Succes ermee.

Sorry, het moet zijn: www.rapservices.nl

• Martin

NOODLOOP

Het volgende is mij eens overkomen.

toen ik de auto E39 530D bj 2000 pas had. Heb eens per ongeluk benzine i.p.v. diesel getankt.

Gelukkig had ik het snel in de gaten en had de auto niet gestart na het tanken.

De ANWB heeft toen onder de motorkap (ik meen bij het filter) de brandstofslang losgekopeld en zo de brandstof uiteindelijk uit het systeem gehaald. Dit ging niet makkelijk en de (eigen) pomp stopte steeds na enige sekonden.

De auto moest steeds op het kontakt wo0rden gezet (wel 15 keer achter elkaar meen ik). Later even een zekering verwijderd en toen kon men hem wel goed leeg krijgen.

Uiteindelijk de auto met diesel gevuld en gereden.

Melding: GETRIEBENOTPROGRAM.

De auto zelf (computer) detecteert dat de auto herhaaldelijk werd geactiveerd (brandstofpomp) en dat er kennelijk iets mis is.

Hierdoor beveiligd het systeem (computer) zichzelf tegen grotere schade en schakeld over in de noodloop.

Geen Turbo en traag rijden.

Bij BMW vertelden ze mij dat dit normaal was en dat na vijf keer normaal starten en rijden het probleem zichzelf

oploste. Dit was ook zo. de auto reed daarna weer perfect.

Moraal van het verhaal:

Het kan best zijn dat er een fout in de electronika wordt gedetecteerd welke de melding getriebenotprogramma geeft.

Terwijl de storing niet in de automaat zit.

Groeten,

Martin.