rumoerige 520i

• sti

Ik heb in twee 520i 's van 2002 een proefrit gemaakt. De eerste was stil. Alleen bij gas geven vanuit stilstand en accelereren hoorde je een lichte brul in de verte net of je een machtige machine in werking stelt. Mooi en verslavend geluid. Helaas was deze verkocht aan iemand anders voordat ik mijn eigen auto had verkocht

Uiteindelijk eigen auto verkocht en toen moest en zou ik een e39 bezitten. Toen heb ik van een particulier een andere 520i uit 2002 gekocht. Eerst proefrit gemaakt. Ging vooral over klinkerwegen en het viel toen niet op dat de motor aan de lawaaiige kant was. Achteraf na de aanschaf kwam ik erachter tijdens ritten over normale wegen.

Ik weet hoe een BMW 6-cilinder moet klinken en dat mis ik ontzettend. Weet iemand hoe ik de 6 cilinder geluid terug kan krijgen zonder dat lawaaiige en 4-cilinderachtige van nu? Zo kan ik net zo goed in een astra van 17 jaar oud rijden.

Auto heeft pas een Inspectie 2 gehad maar zonder verandering aan geluid.

Het lawaai lijkt vanuit het motorruim te komen en niet van de uitlaat maar ik kan het mishebben.

Motor is verder krachtig. Alleen bij 1500 rpm soms niet hinderlijk licht stotterend rijden.

• jos

Kan van alles zijn. Wat ik een tijdje geleden heb gehad is dat de waaier van de radiator van de waterpomp steeds op volle snelheid meedraaide bij lk toerental door een defecte viscokoppeling. Hierdoor overstemde dat het geluid van de zescilinder(bij mij dan een 8 cilinder). Verder kan het de uitlaat zijn die verrot is, maar ik gooi nu in het wilde weg. Beter is het als je een BMW vakman eens laat horen (bv vakman Ruud) van het forum, die kunnen je echt meer vertellen. De 6 cilinder van BMW hoort gewoon een genot te zijn om te horen.

Veel wijsheid toegewenst.

Jos

• jos

Nog even een vraagje. Is het een automaat of een handschakelbak? Indien een automaat zou hij zeker niet mogen stotteren bij 1500 tpm, eigenlijk zowiezo niet bij welk toerental dan ook. Bij een schakelbak zou dat natuurlijk wel kunnen, maar dan zou er iets aan de afstelling gedaan moeten worden en ook dat kan weer van alles zijn. Nogmaals laat hem even checken door een vakman.

Jos