Dieselpomp preventief vervangen?

• pieter_bmw

Hallo,

Je hoort regelmatig dat mensen hun hoge druk dieselpomp preventief vervangen. Is dit zin of onzin?

Wat zijn de eerste aanwijzingen dat er een defect aan zit te komen?

Het betreft een 320D uit 2002 (common-rail).

• Rob530DH2002

Ik zit al geruime tijd op het forum en heb er nog nooit van gehoord, wie heeft je dat verteld, iemand die hoge druk dieselpompen verkoopt en inbouwd? Dit soort componenten zijn veel te duur om preventief te vervangen.

• fsmit79

Nou, dat zou ik nou ook niet doen. Even vervangen kost je al snel meer dan 1600euro. Da's toch net iets teveel om een ton te vroeg te doen.

Mijn pomp lijkt versleten, dat merk ik aan hakkelend stationair lopen in bepaalde gevallen, en een 1 a 2 keer per jaar uitvallen van de motor tijdens het rijden. En dat kan nog aan allerlei andere dingen liggen.

De pomp begeeft het wel eens, en men zegt bovendien dat het niet de gehele pomp maar slechts het elektronische bovendeel is.

Dus om nou even een pomp van dik 1300euro ex inbouwen preventief te vervangen….ik zou je brandstoffilter eerder preventief vervangen, je inlaatstuk nog eens schoon maken of de tank nog eens volgooien, daar heb je veel meer plezier aan ;)

• Rob530DH2002

Frank, zijn situatie is niet exact dezelfde als de jouwe, jij hebt een traditionele oliestoker, Pieter heeft een commonrailoliestoker. Maar hoe je het ook wendt of keert, een brandstofpomp voor een diesel is altijd duur en dient pas vervangen te worden als er manco's zijn en niet eerder.

• pieter_bmw

Je leest het regelmatig op diverse forums. Rond de 300dkm gaat hij problemen geven. Maar goed, je hebt ook mensen die preventief een turbo vervangen, en inderdaad, hoe ver moet je gaan.

Zelf vervangen valt wel mee wat betreft kosten. Een revisie pomp heb je via een Bosch diesel centrum voor zo'n E700. In Engeland al voor E400. Beide op inruilbasis. Voor E80 heb je het speciaal gereedschap om het tandwiel op zijn plek te houden tijdens vervangen.

• Vakman Ruud

Onzin,

Ik heb klanten die de 400K al overschreden hebben.

Zelf heb ik met mijn indirect ingespoten diesels altidj minsten 500K gereden zonder problemen.

Met mijn 735I op gas was het nog leuker 600.000 km, bij 500.000 begaf de automaat het.

Dus????

Groeten.

Ruud