automatenolie vervangen

• Jos

Beste forumleden.

Ik heb hier een vraag die ongetwijfeld wel eens vaker gesteld is maar mij schept het wat verwarring. Ik heb een 535i e39 model met automaat uit augustus 1998 met 146000km op de teller. Hij doet nog geen vreemde dingen maar uit voorzorg wil ik de automatenolie laten vervangen. Ik wil dit graag doen bij ATR te Montfoort. Ik heb gevraagd of ik hem dan ook gelijk kan laten doorspoelen zodat hij weer helemaal up to date is. Het schijnt nu zo te zijn dat doorspoelen niet mogelijk is, alleen deelvervanging van de olie en reinigen van het filter. Kunnen jullie mij vertellen of dit dan voldoende is of komen er dan toch nog problemen ?

• tjalling

… en magneet schoonmaken. maar doorspoelen kan idd niet en hoeft ook niet. De magneet wel, dat is erg belangrijk.

groet, tj

ps. Ruud heeft de mijne toen gedaan en ik stond er met de neus bovenop.

• Jos

Okee, dank je wel voor je snelle reactie. Ik ga snel de afspraak maken.

• sander

spoelen kan idd niet echt maar wel een aantal malen verversen,dit omdat de olie in de koppelomvormer blijft zitten

• Jos

Zoiets als wat Ruud heeft geschreven na elke 50000 de olie en filter vervangen of misschien al wat eerder ?

• sander

neeh meer van een aantal keer de olie verversen meteen achter elkaar

dus:warmdraaien olie eruit

filter en magneten schoon en alles waar je bij kunt,vullen,door de versnellingen schakelen met de voet op de rem,stoppen,olie dr weer uit,nieuwe erin,etc etc

ik denk dat wanneer je dat een keer of 2 a 3 doet je de meeste olie wel vervangen hebt.

word alleen wel iets duurder zo.

• Jos

Okee Sander, dank je voor de duidelijke uitleg. Ik heb de afspraak gemaakt om het zo te doen.

Groet, Jos

• Vakman Ruud

Ik wil hier even een ding duidelijk stellen.

Het is waarschijnlijk een misverstand, want ik kan van Henk, de eigenaar van ATR, zijn spoelmachine altijd lenen.

Ook tijdens de curses die wij bij Autrans in Lunteren hebben gehad kwam het spoelen zeer duidelijk aan de orde.

Vuil in de automaat hecht zich vast op koude plaatsen en dat is in de oliekoeler van de automaat.

De enige manier om dit te verwijderen is SPOELEN.

Dus ????????

Groeten.

Ruud

• Martin

Dit noemen ze ook wel flushen.

Aan de zijde van de koeler maakt men de leiding los en flusht (reinigt) men de zaak.

Met vriendelijke groet.

Martin.

• Jos

Dank voor jouw reactie Ruud. Ik dacht nl al zoiets omdat jij in een van je eerdere berichten al schreef dat je met ATR samenwerkte, dus dat moet dan ook wel een vakbedrijf zijn.