E 34 audio

• Nick

Ik heb een e34, hier zitten voor een 25 watt nokia speaker en tweater. Achter zitten ook een 25 watt nokia speaker. (beide kanten)

Nu wil ik alle de 4 speakers vervangen (tweater hoeft niet) , kan ik deze vervangen door andere speakers, en hoe zijn de tweaters aangesloten? Want ik heb dus nu 6 speaker, 4 normaal en 2 tweaters terwijl de radio maar 4 aansluitingen heeft.

waar wordt de normale bow en tweater opgesplititst?

• Bob

waar deze opgesplitst worden weet ik niet, maar je kan ze gewoon vervangen voor andere.

Je kan dan kiezen voor speakers zonder tweater, maar als je wilt kun je ook met tweaters nemen,

voordeel is dan wel dat je ook hoge tonen hebt mocht je onverhoopt ondersteboven liggen in de auto (:D

• BMWMaX

Gewoon een 13cm compsetje voorin hangen. Originele tweeters vervangen door de tweeters van sde composet. Achterin kan je ook een compset plaatsen als je wilt of gewoon een ander soort 13cm speakers. 1, 2 of drieweg. Eventueel een leuke versterker ertussen hangen en nieuwe bedrading trekken.

Laatste vooral omdat de meeste aftermarket speakers veel zwaarder zijn dan de originele. Te zware speakers op de radio kan schade aanrichten aan de eindtrappen in de radio.

• Nick

Ik heb namelijk de geprobeerd de draden te volgen maar ik zie geen splitser.

Ik zal eens naar de zwarte markt gaan en daar bij een audio boer de tweater en box halen van 13 cm. en achter 2 x 13 normaal..

maar als iemand weet hoe het aangesloten is cq werkt, ik hoor graag een reactie of advies

• Nick

de eind versterker is geen probleem, ik heb nu een radio met 4x 65 watt RMS. Deze heb ik laten overkomen vanuit Hong Kong….

• Bob

Ik zit nu net te denken heh, maar heb jij toevallig al een knopje op je dashboard zitten waarmee je front en fader kan regelen?

Als dat zo is,, dan worden ze volgens mij daar al gesplitst.

Maar ik weet het niet zeker!

Gr Bob

• Nick

ik heb geen knoppen op mijn dashboard. Vanuit mijn radio gaan er 4 draden naar een bwm boom en later wordt dit blijkbaar opgesplitist in 6 ( 4 keer normaal en 2 tweaters) daarom vraag ik me af dus of ik deze voorspeakers zo kan wisselen en dat de tweaters blijven zitten.

• Bob

Je speakers kun je rustig wisselen dat maakt geen verschil.

tweater blijft gewoon zijn functie behouden.

Het enige waar je op moet letten is dus of je een andere speaker erin drukt met of zonder tweater..

wat ook nog kan trouwens, ik weet niet of je dit hebt een versterker orgineel?

dan kan het zijn dat ze vanuit daar worden gesplitst.

Maar kan ook dat ze gewoon in de kabelboom op elkaar gelast zijn, dus 4 uit je radio en dan onderweg ff extra eruit gehaald voor de tweaters.