De discussie zal nog wel jaren doorgaan, of hybrides nu wel of niet een goed zuinigheidsidee zijn. En of ze wel of niet een sterke elektromotor moeten hebben, naast een verbrandingsmotor. Dan hebben we het nog niet over de kansen van ongewone hybrides. Zoals de hybride met twee verbrandingsmotoren plus elektromotor, die BMW patenteerde. Een serieuze ontwikkeling?
Dit zagen we nog niet eerder: een combinatie van twee verbrandingsmotoren en een elektromotor.Het is nog niet meer dan een zeer globaal idee, waarop drie BMW-ingenieurs voor hun merk patent hebben aangevraagd.
Het idee is om twee kleine verbrandingsmotoren achter elkaar te schakelen, met daarachter een elektromotor. Via een koppeling kunnen de verbrandingsmotoren al dan niet samenwerken. Ook kan de achterste verbrandingsmotor met een koppeling gescheiden worden van de elektromotor.
Twee motorfietsblokken?
Er zouden met deze opstelling drie gebruiksniveaus zijn. De elektromotor tussen transmissie en verbrandingsmotor kan voor korte afstand, in de stad, alleen de auto aandrijven. Worden iets hogere prestaties gevraagd, zoals op buitenwegen, dan sluit de eerste koppeling en slaat de achterste verbrandingsmotor aan. Die drijft dan, met of zonder elektrische hulp, de auto aan. Voor de volle prestaties sluit de tweede koppeling, en komt de voorste verbrandingsmotor erbij.
Het patent bevat maar één principeschets. Daarin is met wat fantasie te zien dat als verbrandingsmotoren mogelijk gedacht wordt aan de tweecilinder BMW-motorfietsboxer. Twee achter elkaar dus. Met de ‘hybride’ achttraps ZF-automaat zoals gebruikt in de 7 Serie, waar voorin een elektromotor is gebouwd.
Op die manier zou met bestaande hoofdcomponenten iets in elkaar gebreid kunnen worden, om de ontwikkelkosten beperkt te houden. Al is het nog even lastig dat de BMW boxer twins luchtgekoeld zijn.