Luchtstromen ventilatie e46

• pieter_bmw

Hallo,

Het gaat om een e46 320D uit 2002.

Uit de ventilatieopeningen bij het raam en bij de voetenruimte komt altijd warme lucht, onafhankelijk van de tempratuurinstelling.

Echter bij hogere snelheden wordt de lucht koeler.

Is dit normaal? Ik dacht altijd dat als automatische climate control op AUTO staat, de temperatuur constand zou moeten blijven.

• Robman

Ik heb een E 46 330i uit 2001 en heb met de automatische climate control het zelfde en de koude lucht is voelt niet altijd even prettig.

Wat ik ook heb is als ik op de snelweg rijd bij bijvoorbeeld min 5, dat er koude lucht uit de stel hendel van de stuur hoogte verstelling komt.

En ik heb al gemerkt als ik de middelste ventilatie roosters op koud zet er minder koude lucht uit komt net als of de lucht rooster aansluiting lekt.

• pieter_bmw

Hoe weet je of de kachelkraan defect is?

• Jos

Erg vreemd. Misschien een hele domme vraag van mij, wat geeft de wijzer van de thermostaat aan bij het rijden? Ik heb namelijk ook ooit eens zoiets gehad, de wijzer van de thermostaat kwam dan ook nauwelijks uit het blauwe gedeelte.

• Jos

Komt nog iets bij me op. Als je de ventilator van de verwarming op een tikje minder zet gaat de automatische instelling van de airco uit, ondanks dat het groene lampje van “auto” blijft branden. De vermelding“auto” op het display gaat dan verdwijnen. Als je dan gewoon weer op het knopje “auto” drukt zal de automatische instelling weer van kracht zijn. Je ziet dan weer “auto” in het display verschijnen. Je zult dan merken dat de ventilator weer wat harder draait. Mogelijk dat dat de oplossing is. Verder de verstelknop van de temperatuur midden bovenop het dashboard kun je ook van blauw(koud) naar warm (rood) draaien.

Veel succes.

• pieter_bmw

De temperatuur meter staat altijd strak in het midden.

• pieter_bmw

Ik heb hem altijd op auto staan.

Ik heb vanochtend wel het volgende geprobeerd -> Alle uitstroomopening individueel geselecteerd (raam, voeten, midden) en voor allemaal lage en hoge temperatuur ingesteld. Je voelt in alle gevallen dat de temperatur veranderd. Volgens mijn zou dit niet mogelijk zijn als de kachelkraan defect is.

Zet ik hem weer op auto, dan komt er bijna geen lucht uit het midden, en warme lucht uit boven en onder.

Ik had een tijd geleden wel een vage foutmelding op de clima module. Error nummer 3, maar geen toelichting. Ik kan dat foutnummer ook nergens vinden.

• Chrisbomas

Hoi,

Heb mijn auto laten uitlezen en de kachel wordt niet warmer dan 22,5 graden terwijl de clima op 32 staat.

Best vervelend als het smorgens koud is….

Ze zeiden “misschien zit de kachelradiateur verstopt”.. Hebben jullie een idee of dit zelf ook wel een gehad??

Bedankt voor de reacties.

Chris

E46 320i 2000

• Jos

Jammer dat mijn suggestieniet werkt, ik hoop dat er iemand anders met een goede suggestiekomt. Het is altijd weer een grote puzzel met de electronica. Ik volg jouw berichten met spanning af en zal verder ook naar een andere oplossing proberen tekomen en meedenken. Veel succes ermee.

• Paul

Hallo Allemaal,

Bij mij BMW 316i e46 van 2000, komt de kachel niet meer geheel bovenin, als ik deze hoog instel. Teven ruik ik wel eens koelvloeistof bij gebruik van de kachel. Inderdaad hij verliest ergens wat, doch onder de kap nergens wat te vinden. Verlies is minimaal. Iemand suggesties?? Kachelkraan??