stop ! motorolie

• kaptan

hallo mede biemers,

sinds een week heb ik af en toe last van de melding “ stop - motor oil ” en de daarbij behorende piep signaaltje..en als ik dan de motor afzet “chek motor oil”

dit is niet bij elke keer…..ene rit wel andere rit geen enkele melding.

Heb uiteraard de olie gecontroleerd en is netjes op peil…..ook geen lekkage of anders te zien….

wat kan het zijn..wie weet raad…?

alvast thx…. mvg kaptan

• e46coupe

Had het zelfde geval. Bij contact aan en uit lichtte het olie lampje. En ook de bekende piep toon hoorde je zo nu en dan.

Olie was nog op peil (net boven de onderste streep). Toch maar even bijgevuld, tot aan bovenste streep.

En weg was de piep toon en olie lampje… :)

• sander

sensor fout?

• de Rosa

Als dit gebeurt tijdens stationaire draaien van de motor en dan vervolgens wegvalt als je wat gas geeft is het volgens mij inderdaad een foute sensor. Ik heb het ook gehad bij mijn vroegere E39 520i. Even de sensor (laten) vervangen, kost niet zoveel.

• kaptan

thxx voor reacties..maar het volgende>> peil is goed…tot bovenste streep…>>>en het is niet alleen bij stationair draaien…maar ook tijdens het rijden

waar ziet die “sensor”? zou het ook kabel breuk kunnen zijn

• Jos

Het zou ook wel eens kunnen zijn dat er niet genoeg oliedruk opgebouwd wordt door een versleten oliedrukpomp. Maar zeker weten doe ik dat niet, ik zou het laten controleren door de garage waar je hem in onderhoud hebt.

• Jos

In ieder geval moet je deze foutmelding zeker niet negeren en maar gewoon doorrijden!! Misschien dat er nog anderen van het forum betere suggesties hebben.

• Jos

Heb je inmiddels als de oplossing gevonden ?

• kaptan

hallo jos,

thx voor de reactie….ik ben inmiddels naar mijn garage geweest..probleem verteld. Zij hebben daarna olie gechekt en gekeken naar de olielekkage.. maar ook zei kwamen niks bijzonders tegen…hun diagnose is zeer waarschijnlijk een of andere sensor of drukmeter die niet meer goed functioneert. Ik kijk nog even aan of deze waaschuwing nog komt zoja dan dat onderdeel vervangen…

Ik heb de afgelopen dagen (temperaturen weer boven vriespunt) geen melding meer gehad…..dus mischien komt het door kou-sneeuw-vriezen..???

mvg kaptan

• Jos

Zou best wel eens kunnen dat het met de vriestemperaturen te maken heeft gehad. Ook ik heb toen vreemde meldingen gehad en nu is het over.

Veel “Freude am fahren” gewenst.

Groet,

Jos