Had het dus ook; ruitenwisser draaide niet meer, en met de hand was de wisser ook niet te bewegen. De as was dus vastgerot. Je kunt de as verwijderen en er een nieuwe op zetten vor 53 euro, je kunt het ook weer gangbaar maken.
Doe het ruitje open. Onderop de greep zit een kleine torx. Die moet er uit. Lukt dat niet (omdat ie ook verrot is), dan zit er niets anders op dan a) uitboren, hoewel dat bij mij niet is gelukt , of b) het klepje bovenop de handgreep afbreken. Let op, het betreft dan alleen het bovenste plaatje dat er af moet om bij de moer van de wisser te komen. Ik had gelukkig de arm en de greep van de achterruit al eens vervangen, dus het was nog goed gangbaar. Als je hem noodgedwongen moet afbreken, ben je ongeveer 35 euro kwijt. Maar goed, hij moet er toch af…..
Zodra het klepje er af is, kun je het dopje van de moer van de wisser los draaien en de wisserarm er af trekken. Dat wil nog wel eens lastig gaan, trek aan de arm terwijl je van de andere kant de de wisser ook los duwt met een schroevendraaier. Van een kant trekken lukt vaak niet. Let op dat je de ringetjes niet kwijt raakt. Eenmaal er af, zie je de bovenkant van de as, waar een kleine borgring om zit. Die kan je ook vast los maken. Verlies hem niet! Tot slot moet je de grote moer los draaien.
Trek nu aan de binnenkant van het ruitje voorzichtig de afdekplaat los, schroef daarna de plastic kap die op het ruitje vast zit los, en vervolgens nog de twee 10mm boutjes waarmee de as vast zit. Als dat eenmaal los is, kun je de as uit het ruitje trekken.
Spuit eerst een goeie hoeveelheid wd40 over de as, zodat de pakkingen soepel blijven. Daarna tik je de as uit zn huis. Je zult zien dat er een enorme hoeveelheid troep bovenop de as zit. Maak alles goed schoon, smeer de as goed in met lagervet en zet alles weer in elkaar. Als je het echt goed wilt doen, zet je er een nieuwe pakking op (zo'n klein rubber ringetje). Ik heb zelf vloeibare pakking in het richeltje gespoten en heb het even laten drogen. Daarna een keer de as draaien en je krijgt een keurige pakking die op zn plek zit.
Zet alles weer terug, vergeet het borgringetje niet! En voila je wisser doet het weer!