Remschijven en blokken vervangen?

• Cees

Beste mensen,

keb een vraagje omtrent de remmerij van m'n E-46 coupe.

Dienen bij trillende voorremmen (40k) de remschijven en remblokken altijd gelijktijdig vervangen te worden?

Alvast dank.

Groet,

Cees

• sander

ik denk wel dat dat beter is

maar hebben de schijven er 40dkm op gezeten nu?

t kan natuurlijk best maar 40dkm is niet zo heel erg veel ,misschien zelfs wel wat weinig.

maar als de boel trilt met remmen dan beter alles vervangen

voel je het trillen ook in je rempedaal?

als dat niet zo is zou ik je rubbers enz ook eens goed nakijken.

• Cees

sander Schreef:

——————————————————-

> ik denk wel dat dat beter is

> maar hebben de schijven er 40dkm op gezeten nu?

> t kan natuurlijk best maar 40dkm is niet zo heel

> erg veel ,misschien zelfs wel wat weinig.

> maar als de boel trilt met remmen dan beter alles

> vervangen

>

> voel je het trillen ook in je rempedaal?

> als dat niet zo is zou ik je rubbers enz ook eens

> goed nakijken.

Ja, de schijven waren bij 40k krom, toen zijn alleen de schijven vervangen en niet de blokken. Nu bij 50k zijn weer de schijven krom. Ik vraag mij dus af of het niet vervangen van de blokken bij 40k de oorzaak zijn van weer kromme schijven bij 50k. Auto is dealer onderhouden.

• Rob530DH2002

Lijkt me sterk dat het komt door die blokken. Eén van de oorzaken dat schijven kromtrekken is wanneer je na zeer stevig remmen de rem er ophoudt als je stilstaat. De schijven koelen dan niet symmetrisch af doordat de warmteafvoer via de blokken anders is als via de lucht. Bij zeer hete remmen dus de handrem gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht.

• sander

eeh de handrem rob weet je dat zeker??

trouwens in het gewone verkeer krijg je de remmen meestal niet echt heet genoeg voor dit soort problemen.

anyway je moet NOOIT oude blokken op nieuwe schijven gebruiken ,je kunt hooguit nieuwe blokken op oude (mits nette)schijven gebruiken.

ik weet niet welke prutser je dit destijds heeft aangeluld ,maar ik zou daar dus niet meer heen gaan.

• Rob530DH2002

De handrem als je STILstaat schreef ik he?

• Bob

Niet heet genoeg in het gewone verkeer?

Bij normaal rijgedrag worden ook de schijven gewoon warm/heet

vooral wanneer je net de snelweg afkomt of vanaf een hoge snelheid vlot afremt.

De schijven trekken ook krom als je door plassen heen rijd, hoeven de schijven niet eens bloedje heet voor te zijn.

Maar waarom laat je je schijven niet afdraaien? Als deze tenminste nog dik genoeg zijn..

En dan uiteraard je blokken vervangen, of als ze net nieuw zijn ff vlak schuren..

• sander

ja als je al stilstaat dat begrijp ik

maar trekt de warmte dan niet door in je remschoenen (die van de handrem)

maar goed (ook al zegt bob van wel)de remmen worden niet zo heel erg heet dus t zal best meevallen allemaal.

even puur theoretisch:metaal kun je vervormen door het heet (roodheet)te stoken en het dan met water weer af te koelen je kunt het dan zogezegd krimpen.

ik denk dat zolang de schijf nog niet zo heet is de schade van krimpen wel zal meevallen

• Rob530DH2002

Handrem zit op de achterwielen en die schijven worden veel minder heet, bovendien zitten de remschoenen van de handrem verder van de schijf verwijderd en bestrijken deze een relatief groot gedeelte van de remtrommel.

• sander

is waar!

laten we verder niet teveel off topic raken dat is voor de vraagsteller niet leuk.

ik denk iig dat je nooit nieuwe schijven met oude blokken moet gebruiken