dom dom.. kmteller kapot :-(

  • franklee

    in een typisch gevalletje van overschatting van de eigen vaardigheden heb ik mijn km teller combi gemold. Zoals bij veel e39 modellen had ik pixelproblemen. via ebay een nieuwe flatkabel besteld met een keurige inbouwbeschrijving. Om een lang verhaal kort te maken: nu doet mijn hele display het niet meer, alleen de toerenteller en wat lampjes. Goed waardeloos :-( Vanalles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.

    Nu op zoek naar een nieuwe unit, het betreft een 530DA touring uit maart 2001, kan daar alleen een teller combi in met het identieke nummer? Er zit een sticker achterop met zowel een BMW als VDO nummer (VDO 110.008.784/283, BMW 62.11-6 906 998)

    Nu vind ik tellers die er hetzelfde uitzien, bv een uit een 530D sedan uit 2000, maar die heeft een ander nummer: 110.008.784.213 )

    Gaat dat werken?

  • sander

    tja ze worden ook wel eens vernummerd bij bmw

    eigenlijk moet je even op realoem.com kijken en de nrs vergelijken

  • franklee

    ik heb op realoem gekeken, daar staan nogal wat nummers, maar het mijne staat er niet eens bij. Ik heb toevallig via internet eentje gevonden met exact hetzelfde nummer (voor een e39 520D) ,dat moet ongetwijfeld passen. Heb nog geen contact kunnen leggen met de leverancier. Maar 2 versies van een 525tds uit 1999 zien er identiek uit, maar hebben een ander nummer.. Ik durf de gok niet te wagen..

  • sander

    er staat altijd een bmw onderdeelnr op

    controleer dat met de nrs voor jouw auto als dat klopt moet t werken

    haal er anders een bij de dealer kost een €400 oid

  • Vakman Ruud

    Pas op er zit een adder onder het gras.

    Een tweedehands teller heeft al een autocode. Dat wil zeggen dat de VIN van de orginele auto in de service chip staat.

    Bij het uitlezen zal (met de juiste software) dat altijd aan het licht komen en bij verkoop een probleem geven.

    Men vertrouwd de km stand dan niet omdat die niet spoort met de km stand uit LCM (het geheime geheugen)

    Via de dealer krijg je niet gecodeerde unit en met de rekening kan je dan bij verkoop aantonen dat er een nieuwe inzit.

    Ook weet een beetje garage dat als de uitlezing ongecodeerd is dat het een nieuwe unit betreft.

    Succes.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    Nog wat vergeten.

    Je kunt de unit ook laten repareren bij:

    http://www.actronics.nl of

    http://www.verotronics.nl/

    De tweede is goedkoper.

    Succes.

    Ruud

  • franklee

    Ruud

    bedankt voor jouw reactie. Aangezien ik het erg ongemakkelijk vond om zonder km teller te rijden, heb ik vanochtend in Zeeland een unit gekocht, helaas niet exact het zelfde VDO nummer, maar wel bijna.(de laatste 3 nummers scheelde iets).

    Alles werkt, behalve dat de BC knop en de knop waarmee je een aantal testen kon doen, niet werken (dus ook geen vrijstelling van het geheime menu meer mogelijk) . Kennelijk toch een software probleem. Ik had gehoopt met Scansoft de tellerstand te kunnen wijzigen (normaal kan dat met deze software) maar tot mijn verbazing kon ik niets meer uitlezen. Ik krijg constant de mededeling dat de geen communicatie met de hardware is, heeel af en toe kan ik 1 unit uitlezen (DME) maar verder niets.

    Maar stel dat ik wel had kunnen uitlezen, dan had ik toch de km stand kunnen aanpassen en het GIN nr kunnen wijzigen zodat alles weer klopt? Ik heb er nu 69.000km teveel op staan.

  • franklee

    Update: bij auto molenaar in Heerhugowaard geweest, ook een (goede,klantvriendelijke) BMW specialist, met de nodige soft/hardware om de software uit de defecte combo te kunnen lezen. Helaas, dat lukte maar tendele ondanks alle pogingen die we konden verzinnen. Weliswaar deden naar lang proberen een aantal dingen het opeens wel weer, maar de DSC bleef op error springen en een irritant oranje symbool bleef maar branden. Na speurwerk bleek de boordcomputer de fout te veroorzaken omdat het VINNR in de vervangende combo niet dezelfde was als het VINNR van de auto zelf. Vervolgens naar een ander adres met de nodige ervaring op het gebied van km correcties.

    Een ding geleeerd: NOOOOIT een vervangende combo van de sloop halen met een hogere km stand want de boordcomputer leest de hoge km uit de combo en gaat vervolgens deze km overnemen in de boordcomputer. Vervolgens lijkt het nu onmogelijk om deze km stand meer aan te passen. De enige kans is als je EXACT dezelfde hardware/software versie hebt, dan schijnt het mogelijk te zijn om de originele combo te kloonen naar de gebruikte combo, maar dit is nog een heel gedoe en kan het nodige hoeveelheid werk betekenen. Ook kan er soms een bepaald ic worden omgesoldeerd, maar in mijn geval was dit ook geen optie

    Uiteraard had ik niet dezelfde hard/software versie waardoor het mogelijk was om de software over te zetten.

    Uiteindelijk heb ik de officiele BMW dealer maar gebeld om een nieuwe combo te bestellen.. eur 315, excl BTW en excl montage maar dan gaat wel alles weer werken. Alleen is de kans heel erg groot (bijna 100%) dat te hoge km stand uit de ‘sloop combo’automatisch in de spikplinternieuwe combo overgenomen wordt. Ben ik helemaal niet blij mee, er staat an bijna 70000km EXTRA op de teller, ipv 216000km heb ik nu 286000km op de teller. Ik ben er goed ziek van. Er schijnt wel een mogelijkheid te zijn via een truc om dit te voorkomen, maar dan moet ik weer half nederland doorrijden in de avonduren en succes is nog steeds niet gegarandeerd.

    Ik had een tooltje waarmee je de km standen zou moeten kunnen aanpassen (BMW Scanner. made in china, pa soft) maar om het geluk optimaal te laten zijn, werkt dit opeens ook niet meer. Geen idee wat er mis is, interface kastje misschien defect of zo.

    Wat een gedoe allemaal.. Was ik er maar afgebleven……

  • sander

    ik ken dat

    ik ging ook mn pixelfehler fixen maar trok perongeluk een wijzernaaldje net binnenwerk en al naar buiten

    ben toen wel direck naar de dealer gegaan voor een nieuwe combi

    deze werd ingesteld en klaar

  • plorie

    Bij oudere units van de eerste e39/e38 zit er een losse module achterop de tellerbak, hierin wordt oa de km. stand opgeslagen. Je kunt dan dus een andere tellerunit kopen en je eigen module overzetten. De latere types (zeker de jouwe) hebben deze module ingebouwd en kunnen dus niet overgezet worden. Bij het plaatsen van een ‘vreemde’ unit zoals jij gedaan hebt, matchen de gegevens niet meer met de auto en komt er ook een stip naast de dagteller. Voor kenners een teken dat er iets niet helemaal klopt…

    De beste methode is in dat geval dus gewoon een nieuwe unit bestellen, hoe prijzig dat ook is.

    Overigens is een nieuwe flatcable lang niet altijd nodig, het gaat om de contacten van de kabel met de printplaat. Deze goed schoonmaken en een extra aandrukstrookje plaatsen is in de meeste gevallen voldoende.