in toeren klimmen na starten 528i e39

• Bob

Goedendag allemaal,

Toch maar eens even uitsluitsel hebben.

Als ik mijn bmw 528ia e39 uit 1996 start klimt deze vrijwel direct in de toeren,

het is niet veel, maar toch tegen de 2000 toeren aan.

Dit doet die overigens alleen wanneer die koud is, het duurt maar eventjes, afhankelijk van de temperatuur buiten, en zakt daarna weer netjes terug naar het stationair toerental van rond de 600-800 rpm.

Nou zat ik zelf te denken dat dit zeer waarschijnlijk de automatische choke is.

Dit doordat de auto het alleen doet als deze echt voor de eerste maal gestart wordt en deze dus ook echt steenkoud is.

Het was mij trouwens al wel opgevallen, wat ik ook al vermelde, dat het wel afhankelijk is van de buiten temperatuur, zo bleef die vorige week met de vrieskou langer in de toeren dan nu het geval is.

Kloppen mijn vermoedens van de auto choke?

Gr., Bob

• Bob

niemand die het weet??

• sander

mm zal idd de startverrijking zijn

alleen zou deze niet voor zoveel toeren moeten zorgen

• Bob

Ben er vandaag achter gekomen wat het nou is.

Dit schijnt normaal te zijn, het komt door een omleiding ofzo die er in zit,

werkt net zoals het principe van een automatische choke.

Zit iets in dat op temperatuur werkt, en met deze kou gaat tie dus open, of dicht..

• Rob530DH2002

De stappenmotor, die zorgt voor de stationaire luchtregeling. Mogelijk is ie vervuild?

• Bob

dan zou die het toch altijd moeten doen?

Het gebeurt alleen bij een koude start smorgens.

Als het smiddags wat warmer is, auto in de zon gestaan heeft doet die het niet..

Wellicht toch iets automatisch?