hakkelende en trillende e39

  • fsmit79

    Mijn E39 525tds uit 97 met dik 3ton trilt en hakkelt vaak bij een warme motor en bij uitlopen in zn vrij. Bij gas bijgeven of tot stilstand komen is het weg.

    Eerder werd me hier aanbevolen de EGR te controleren, de boel uit te lezen en op lekken in het vacuum deel te kijken. Ook de carterontluchting was een mogelijkheid. Dat alles is gecontroleerd. Op aanraden van Ruud heb ik een bosch diesel service de timing van de pomp laten controleren, en de retouropbrengst te laten checken.

    Conclusie van de bosch service is een versleten brandstofpomp. De retouropbrengst stond er helemaal los van volgens hen…Ze raden me aan de pomp te vernieuwen, voor 1850euro.

    Een paar korte vragen;

    - hij is nu uitgelezen, kan ik nog iets gemist hebben?

    - hoe stom is het om een gebruikte pomp te zoeken met minder km's

    - kan ik de mijne laten reviseren?

    - hoe moeiljik is het vervangen van de pomp? (heb een TIS)

    edit; zelf doen lijkt geen optie, teveel mogelijkheden voor dodelijke fouten en bovendien teveel speciaal gereedschap nodig. Of zie ik dat fout…

    bedankt voor jullie aller reacties!

  • Vakman Ruud

    Zie de mail die ik aan je gestuurd heb.

    Mail me nog even de VIN.

    Groeten.

    Ruud

  • fsmit79

    Dank voor je tip Ruud. Ik heb een tweede bedrijf gebeld en mijn klacht voorgelegd. Zij gaven aan ook de pomp te vermoeden en daarnaast de injectoren wel te kunnen testen. Dat laatste was volgens hen niet echt voor de hand liggend, de pomp had veel meer invloed op de prestaties. Al met al waren beide behoorlijk duur, de eerste kost € 1800euro voor een nieuwe bosch pomp, de tweede was € 1750 voor een revisiepomp, welliswaar met garantie.

    Eigenlijk was ik al op zoek naar de opvolger van mijn 525, een A6 of een nieuwere 5 serie, maar de prijzen zijn nu zo laag dat ik de verkoop nog maar even uitstel. Uiteindelijk zal ik ook de pomp nog maar uitstellen. Ik heb hem 45dkm geleden ook gekocht met dat euvel en het is me pas veel later opgevallen. Het is hooguit hinderlijk als je het weet, dus geen prioriteit.

    Wel heb ik Ruud gevraagd wat het vervangen van de koppeling kost. Dat is iets dat volgens mij binnenkort nodig is. Toch ook nog een dure ingreep. Het is veel werk, dus zelf doen is een afweging om de kosten te drukken. Alleen doet Ruud het goed en uitgebreid, inclusief diverse extra keerringen etc, die ik niet weet.

    Lastige keuzes zo voor de duurste periode van het jaar.

  • fsmit79

    Inmiddels ook de tip gekregen dat de slijtage voornamelijk in het elektronische deel zou zitten, en dat vervangen daarvan het probleem kan oplossen. De prijs daarvan is een stuk fijner dan een nieuwe pomp, richting de 750euor.

  • lawrence

    hoi als je toch de brandstofpomp gemaakt/vervangen wilt hebben dan heb ik een goed adres voor je die heel veel minder kost dan elders

  • DG

    Mijn brandstofpomp werkt ook niet naar behoren en zou dit wel willen laten reviseren of maken?

    lawrence kan jij me pm dank je

  • fsmit79

    Ik hou me van harte aanbevolen, Lawrence!

    Ik krijg het alleen niet voor elkaar je een prive bericht te sturen, dat ligt aan mij, maar is nu even onhandig…

  • DG

    der schijnt heel veel valse lucht in me systeem te komen?? vakman ruud kan jij me benaderen aub? of iemand.

    Heb net een ander blok erin gehangen bij mij 5.25 tds. liep eerste week goed maar nu trilt en hakt die echt heel erg. Hulp op korte termijn gewenst aub..

    ik weet niet hoe ik prive moet berichten

    vakman ruud helpp:)

  • kaptan

    hallo smit

    met betrekking op je vraag of je een gebruikte dieselpomp moet overwegen….hieronder mijn ervaring:

    ik heb ook bij mijn 530d bj 2003 een defecte dieselpomp gehad (vorig jaar zomer) ,…een gebruikte(nagekeken) exemplaar gevonden en gekocht(300 euro) en deze laten monteren . Toen ik een telefoontje kreeg dat de auto klaar was was ik blij ……tot dat ik hem startte……>>onregelmatig lopen van de motor…ik hoefde al geen proefrit want goed rijden zou hij toch niet.om een lang verhaal kort te houden …ik zou dezelfde week een lange vakantie trip maken 3000 km enkele reis dus daardoor was ik genootzaakt om de daeler te raadplegen. Achteraf had ik dat als eerst moeten doen maar de gedachte was toen dat de daeler erg duur zou zijn…maar daar aan de balie kreeg ik de volgende keuze : 1. splinter nieuwe dieselpomp rond de 1700 euro…. 2. reviesie pomp (met volledig garantie net als een nieuwe) 800 euro.

    dus was de keus voor mij niet moelijk meer ..ik heb voor optie 2 gekozen.

    wat k bedoel is neem geen onnodig risico met een 2 e handse pomp….>> ik zelf heb met die 2e handse een slechte ervaring gehad..en wat te zeggen over de demontage..montage…demontage…montage….kosten(totaal ong.750 euro)??? ik had dus gelijk bij de daeler moeten vragen wat die pomp kost.!!

    na montage van de pomp die van bmw daeler kwam…liep en loopt hij nog steeds als een zonnetje…

    veel succes verder…

    mvg kaptan

  • fsmit79

    Beste Kaptan,

    dank voor je advies. Ik heb ook rondgevraagd in de omgeving en kom tot de conclusie dat er diverse mogelijkheden zijn om een nieuwe of gereviseerde pomp te laten plaatsen. Die liggen allemaal wel tussen de 1500 en 1900euro, dus als de dealer voor een revisiepomp slechts 800euro rekent, dan vind ik dat een nette prijs!

    Vooralsnog heb ik een ander probleempje gekregen, dat wellicht ook te maken heeft met de pomp. Zie mijn andere draadje ‘ inhouden en daarna foutmelding’