Mijn E39 525tds uit 97 met dik 3ton trilt en hakkelt vaak bij een warme motor en bij uitlopen in zn vrij. Bij gas bijgeven of tot stilstand komen is het weg.
Eerder werd me hier aanbevolen de EGR te controleren, de boel uit te lezen en op lekken in het vacuum deel te kijken. Ook de carterontluchting was een mogelijkheid. Dat alles is gecontroleerd. Op aanraden van Ruud heb ik een bosch diesel service de timing van de pomp laten controleren, en de retouropbrengst te laten checken.
Conclusie van de bosch service is een versleten brandstofpomp. De retouropbrengst stond er helemaal los van volgens hen…Ze raden me aan de pomp te vernieuwen, voor 1850euro.
Een paar korte vragen;
- hij is nu uitgelezen, kan ik nog iets gemist hebben?
- hoe stom is het om een gebruikte pomp te zoeken met minder km's
- kan ik de mijne laten reviseren?
- hoe moeiljik is het vervangen van de pomp? (heb een TIS)
edit; zelf doen lijkt geen optie, teveel mogelijkheden voor dodelijke fouten en bovendien teveel speciaal gereedschap nodig. Of zie ik dat fout…
bedankt voor jullie aller reacties!