523 /525 Vermogen verschil

• AGA

Hallo,

Ik heb kort geleden een 523i gekocht uit 99 maar blijkt een 2.5 liter motor in te zitten.

Ik vind het natuurlijk wel goed , een grotere motor maar waarom is het vermogen dan minder 170 pk ipv 194.

Is het makkelijk om het vermogen op te schroeven naar 194pk.

Wat moet er allemaal gebeuren ?

Groetjes.

• rich 528

hoi

waarom heb je dan geen 528i gekocht?

ik heb wel eens gehoord dat als je een ander inlaatspruitstuk monteerd dat je al een heel eind in de goede richting komt.

maar of je dan al die 194 pk heb weet ik ook niet helemaal zeker.

gr

richard

• Jos

rich 528 Schreef:

——————————————————-

> hoi

>

> waarom heb je dan geen 528i gekocht?

> ik heb wel eens gehoord dat als je een ander

> inlaatspruitstuk monteerd dat je al een heel eind

> in de goede richting komt.

> maar of je dan al die 194 pk heb weet ik ook niet

> helemaal zeker.

>

> gr

>

> richard

Daar komt dan nog bij dat de motor weliswaar een iets hoger koppel krijgt, maar dat dan wel bij een hoger toerental. Hij wordt dan wat slomer onderin en heeft een wat hoger verbruik. Dus moet je jezelf de vraag stellen of het je allemaal wel waard is om al die aanpassingen te doen. Veel beter is het om als je toch meer koppel en vermogen wilt een auto met een grotere motor te nemen.

Groet,

Jos

• AGA

Ik wil helemaal niet een grotere motor maar omdat ik hoor dat het inhoud 2.5 liter is dacht ik hoe kan dat zelfde motor met verschillende

vermogen en karakter.

• sander

bij de 2.8 temmen ze hem een beetje met een kleinere luchtdoorlaat in het inlaatspruitstuk.

maar of dat bij de 523 2,5ltr ook zo is?????

• Richard 320d

Ik meen een andere luchtinlaat, nokassen en software.

Voordeel 525i is meer pk's bovenin en zal vooral op topsnelheid langer doorhalen. De 523i uit 96 is de enkel vanos en de 525i (vanaf eind 2000) is dubbel vanos dus ik vermoed dat er onderin de toeren ook nagenoeg geen verschil meer zal zijn.

Kortom denk ik niet dat alleen een inlaatspruitstuk van bijvoorbeeld een 325i e36 van 92 tm 95 of een 525i e39 vanaf 2000 veel zal helpen mits je geen andere aanpassingen doet. Veder blijkt dat de 323 / 523i standaard al meer dan 170pk heeft (rollerbank test's volgens internet geven dat weer).

Groet,

Richard

• john

het is een mengelmoest van meerdere dingen, onderandere een andere nokkenas en dergelijke. maar ook een andere cilinderkop. dit is makkelijk te vervangen als je een beetje handig bent

• plorie

523 heeft altijd een 2.5i motor, typeaanduidingen geven niet altijd meer aan wat er precies in zit! Zowel BMW als Mercedes doet aan die grappen, ze geven aan wat voor vermogens-aanduiding er onder de kap ligt, en niet zozeer het precieze aantal cc's.

Zoek maar eens wat motortypen van de laatste 10 jaar, dat ligt soms enkele honderden cc's uit elkaar.