Electronisch probleem E39. Meters 'dansen' op dashboard.

• franklee

Houd er bij het vervangen van het instrumentenpaneel door een gebruikt exemplaar bij een E39, je waarschijnlijk allerlei ellende op je hals haalt. Zie mijn verhaal hier onder een ander topic. Het is waarschijnlijk onmogelijk het goede VIN nr in de gebruikte combi te krijgen en als het tegenzit kun je ook de kmstand niet aanpassen. Vervolgens komt de beruchte oranje ‘dot’vlak voor de km.stand te staan om aan te geven dat er iets mis is met de km stand. Verder kunnen ook bepaalde functies van de auto niet meer werken. Bij werkte bv de traction control (DSC) niet meer, en deed de MAX knop van de ventilator ook niets meer. Dit heeft allemaal te maken met de software configuratie in de combi. Het moet wel heel toevallig zijn als de gebruikte combi zowel de juiste hardware- als software versie heeft, en ook de juiste configuratie. Ik ben bij 2 experts langsgeweest die het beiden niet voor elkaar kregen.

Moraal van het verhaal: koop geen gebruikte unit (kost meestal tussen de 80 tot 100 euro, heb er nog een voor je liggen) maar koop een nieuwe bij de dealer (iets over de 300 euro nieuw, excl. BTW) en laat deze monteren en configureren door de dealer. Kost je in totaal net iets meer dan eur 500,- maar wel alles origineel en werkend.

• Jay

Ok, hartstikke bedankt voor jullie reacties. Lijkt er dus op dat het een duurder geintje gaat worden dan waar ik op heb gerekend, maar volgens jullie zit er dus eigenlijk niks anders op dan het geheel door een nieuwe te laten vervangen door de dealer. Ik ga hier dan over nadenken. Ik heb namelijk al veel kosten gehad aan mijn auto de laatste maand (zie andere topic motor e39 kookt). BMW rijden werd ineens duur voor mij!

Lost het vervangen van de klokkenwinkel ook het probleem op dat mijn klokje op de middenconsole soms ineens een kwartier of een half uur achterloopt?