Beste BMW-liefhebber,
Ik heb een raar probleem met mijn BMW 523i uit 1996. Mijn meters (kilometerteller, toerenteller, benzinemeter en motortemperatuurmeter) ‘dansen’ op mijn dashboard. Ik bedoel hiermee dat mijn meters zomaar uitslaan naar onjuiste standen, dan even blijven staan op die stand en vervolgens weer een andere foutieve stand aannemen. Mijn kilometerteller staat bijvoorbeeld ineens op 160 km/u en mijn toerenteller op 7000 toeren, terwijl ik maar 50 km/u rijd met weinig toeren. Ook verdwijnt mijn klokje van de middenconsole wanneer dit probleem optreedt.
Een jaar geleden is dit probleem voor het eerst opgetreden, maar daarna een lange tijd niet meer. Tot een aantal maanden geleden, toen het probleem ineens weer optrad, maar nu veel vaker. Tegenwoordig dagelijks. Vaak na een kwartiertje rijden werkt alles ineens weer goed.
Ik heb mijn auto al meerdere malen laten uitlezen, maar helaas kwamen hier geen defecten uit naar voren. Op verschillende forums heb ik gelezen dat dit probleem wellicht veroorzaakt zou kunnen worden door het electrische gedeelte van het contactslot, dat weleens aan het overlijden zou kunnen zijn. Ik heb dit onderdeel vorige week vervangen voor een nieuwe, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas.
Aanvullende informatie:
- Auto rijd gewoon goed, geen problemen met de motor zo lijkt het. Af en toe krijg ik wel de melding ‘Getriebenotprogram’. Vervolgens doen de meters het weer even zoals het hoort. Auto blijft ook dan goed rijden, dus heb het vermoeden dat de motor niet daadwerkelijk in noodprogramma loopt.
- Accu is tussentijds vervangen door de ANWB. Accu is iets zwaarder dan originele BMW-accu. Soms loopt mijn klokje na een nacht stilstaan van de auto wel ineens uren achter.
- Ik heb een aantal malen geconstateerd dat het alarm zomaar afging. Sirene is wellicht afgesloten, omdat alleen mijn knipperlichten knipperden.
- Airbaglampje brand continu (dit is al vanaf het moment dat ik de auto kocht in augustus 2008).
- Afgelopen jaar nokkenassensor en gaskleppotentiometer vervangen, omdat de motor inhield.
Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Iemand tips of een oplossing? Ik zou erg dankbaar zijn!
Alvast bedankt voor jullie reacties.