olie achteras vervangen noodzakelijk?

  • gbuitenga

    E39, 528 i Touring, 1998, 250.000 KM.

    In onderhoudoverzicht staat dat bij iedere 80.000 KM de olie van de achteras vervangen moet worden en het benzinefilter.

    Volgende week gaat de auto voor een beurt naar een universele dealer.

    Suggesties voor noodzaak voor verversing van de olie van de achteras en kosten van eventuele onderdelen en benodigde uren?

    Groet

    Gerard

  • carlos

    Gerard,

    Het vervangen van je brandstoffilter na 250K km kan nooit kwaad, voorwat je achteras meen ik aan dat je het over het differentieel hebt. Zo ja, dan moet je goed weten welke olie daarin moet i.v.m. met het wel of niet aanwezig zijn van een sper-systeem. Verkeerde olie kan een zeer nadelig effect hebben op de werking van een sperdiffertentieel. je kan de dealer even bellen voor de specificaties of via het web opzoeken.

    Succes.

  • gbuitenga

    Bedankt voor je reactie.

    Vindt je vervanging van deze olie ook noodzakelijk? ik heb de dealer er nog nooit over gehoord?

  • carlos

    Geen dank,

    Persoonlijk vind ik dat het goed is om alle vloeistoffen in je auto met een zekere regelmaat te vervangen. Olie wordt ook oud en zowel de smerende als beschermende eigenschappen gaan op den duur achteruit. In de motor zal dit nog eerder het geval zijn als in een tandwielkast/differentieel. Is het echt allemaal noodzakelijk hangt af van hoe je naar deze materie kijkt. De een koopt dure en de ander goedkoop olie en beide beweren dat het goed is. Persoonlijk vervang ik alles nadat ik een auto koop, en zeker na 250 km, om voor jezelf weer een frisse start te hebben. Weet jij veel wat mensen allemaal aan het rommelen zijn geweest. En zeker als je een goeie BMW koopt waar je nog jaren mee wil rijden kan ik het aanbevelen daar de kosten gering zijn.

    Carlos

  • fsmit79

    Exact. Ik zou de olie lekker verversen. Het is niet veel werk, althans met een doppenset en een oliepomp (de vulnippel zit te hoog voor een fles) en geeft inderdaad een frisse start. Het kost ook niet veel. De dealer zal er niet langer dan een uur mee bezig zijn, maar de olie zelf zal wel duur zijn.

    Overigens heb je best kans dat de dealer aangeeft dat het niet nodig is. Op de versnellingsbak (althans bij mij wel) zit een sticker die zegt dat de bakolie nooit vervangen hoeft te worden. Nou, op menig advies toch maar gedaan, hoewel de olie trouwens keurig schoon was (en echt nooit vervangen was getuige de vulopening).

    Enfin, voor een 150euro moet het toch wel te doen zijn.

  • gerard

    ruud wat is jou mening hierover

    ik neem aan dat het bij een e46 hetzelfde is

    gerard

  • akkefietje

    ik zou het wel om de 70.000 km vervangen toen ik nog bij shell werkte heb ik een monster van longlife olie bij het lab afgegeven die 50.000 km erin had gezeten de werking en bescheming waren meer als gehalveerd voor automaat olie en voor de cardan olie geldt hetzelfde autumaat gewoon dextron 2 gebruiken cardan een goede hypoyd olie