Dat turbo's lang mee kunnen gaan, wil ik best geloven, maar wat ik al schreef: ik heb een nieuww (lease) Espace gehad waarbij
de Turbo na 90.000km knalde zonder hoorbare voortekenen (en bij de 138d km een kompleet andere motor) en ik was niet de enige
op de zaak waarbij dat speelde. Tussen de 90.000 en 110.000km turbo's kapot (dat waren Renaults en geen BMW's weliswaar).
En scheuren deed ik niet, nu ook niet, 90% snelweg, 200km p/dag woon-werk.
Injectoren zijn getest en prima, automaat gespoeld en eveneens prima. De BMW is in prima staat, geen rammels, klein
beetje vettige aanslag in de aanzuigbuis (daar waar normaal de EGR klep zit, maar die heb ik op vakantie gestuurd),
dus toch ergens een kleine lagerlekkage?
Maar ik begrijp dat jij met 325d km nog steeds de originele turbo hebt? Dat geeft de burger moed :-)
De onderhoudshistorie is niet bekend, ik heb er pas 10.000km in 2.5 maand op zitten
groeten, Frank
fsmit79 Schreef:
——————————————————-
> Beste Franklee,
>
> waarom maak je je specifiek zorgen om de turbo,
> als er zoveel aan de auto kapot kan gaan? Mijn
> 525tds uit 1997 heeft nu 325d km gereden en alles
> werkt nog uitstekend. Natuurlijk zijn er
> verbeterpunten, maar ik vertrouw hem blindelings.
> Ik maak me totaal geen zorgen om de turbo en als
> ik iets uit voorzorg zou laten vervangen, dan zijn
> het eerst de injectoren en daarna de koppeling.
> Dat zijn naar mijn idee veel meer slijtage
> gevoelige onderdelen met een hoger risico op falen
> dan de turbo.
>
> Volgens mij gaan de turbo's heel lang mee, als je
> de motor keurig op temperatuur laat komen en ook
> weer laat afkoelen als je een snelle rit hebt
> gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de turbo
> het eerste is dat bij 2 ton kapot gaat. Is er
> eigenlijk een onderhoudshistorie van je auto
> bekend?
>
> groet Frank