levensduur turbo E39 530D

• franklee

Ik snap dat het gokwerk blijft, maar is er iets te zeggen over de normale levensduur van een turbo? Ik heb ooit een Renault Espace diesel gehad waar na 90.000km alles aan gort ging (en ik was beslist niet de enige). Ik heb er nu in mijn 530D uit 2001 net over de 200,000km op zitten en vraag me af of het verstandig is om de turbo uit voorzorg te laten vervangen.

Alles loopt en draait als een tierelier momenteel, maar als ik onderweg opeens met een kapotte turbo sta, dan is dat niet meteen gerepareerd. En aangezien ik ongeveer 200km p/dag rijd, kan ik 'em ook geen dagen missen. Wat is jullie ervaring?

• fsmit79

Beste Franklee,

waarom maak je je specifiek zorgen om de turbo, als er zoveel aan de auto kapot kan gaan? Mijn 525tds uit 1997 heeft nu 325d km gereden en alles werkt nog uitstekend. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar ik vertrouw hem blindelings. Ik maak me totaal geen zorgen om de turbo en als ik iets uit voorzorg zou laten vervangen, dan zijn het eerst de injectoren en daarna de koppeling. Dat zijn naar mijn idee veel meer slijtage gevoelige onderdelen met een hoger risico op falen dan de turbo.

Volgens mij gaan de turbo's heel lang mee, als je de motor keurig op temperatuur laat komen en ook weer laat afkoelen als je een snelle rit hebt gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de turbo het eerste is dat bij 2 ton kapot gaat. Is er eigenlijk een onderhoudshistorie van je auto bekend?

groet Frank

• Rob530DH2002

Een turbo preventief vervangen is te duur. Zoals fsmit79 al aangaf is letten op temperatuurverschillen heel belangrijk bij een turbo. Rijden als een bejaarde bij koude motor en nooit direct uitzetten na stevige belasting maar afkoelen de laatste km's, olie tijdig verversen en je turbo gaat tonnen mee.

Je kan periodiek de speling van de as testen, radiaal mag ie iets hebben, axiaal niet. Belangrijk is om het geluid van een kapotte turbo te herkennen, het is een typisch snerpend vibrerend geluid door aanlopen van de schoepen van compressor- of turbinewiel. Als je dat hoort de auto aan de kant zetten en het liefst laten afslepen, met zeer weinig motorvermogen doorrijden kan volgens mij ook (er moet echt wat gebeuren voor die schoepen daadwerkelijk afbreken, heb zelf ooit met een Volvo 240 Turbo enkele dagen rondgereden met aanlopend compressorwiel) maar het risico is beter te vermijden.

• franklee

Dat turbo's lang mee kunnen gaan, wil ik best geloven, maar wat ik al schreef: ik heb een nieuww (lease) Espace gehad waarbij

de Turbo na 90.000km knalde zonder hoorbare voortekenen (en bij de 138d km een kompleet andere motor) en ik was niet de enige

op de zaak waarbij dat speelde. Tussen de 90.000 en 110.000km turbo's kapot (dat waren Renaults en geen BMW's weliswaar).

En scheuren deed ik niet, nu ook niet, 90% snelweg, 200km p/dag woon-werk.

Injectoren zijn getest en prima, automaat gespoeld en eveneens prima. De BMW is in prima staat, geen rammels, klein

beetje vettige aanslag in de aanzuigbuis (daar waar normaal de EGR klep zit, maar die heb ik op vakantie gestuurd),

dus toch ergens een kleine lagerlekkage?

Maar ik begrijp dat jij met 325d km nog steeds de originele turbo hebt? Dat geeft de burger moed :-)

De onderhoudshistorie is niet bekend, ik heb er pas 10.000km in 2.5 maand op zitten

groeten, Frank

fsmit79 Schreef:

——————————————————-

> Beste Franklee,

>

> waarom maak je je specifiek zorgen om de turbo,

> als er zoveel aan de auto kapot kan gaan? Mijn

> 525tds uit 1997 heeft nu 325d km gereden en alles

> werkt nog uitstekend. Natuurlijk zijn er

> verbeterpunten, maar ik vertrouw hem blindelings.

> Ik maak me totaal geen zorgen om de turbo en als

> ik iets uit voorzorg zou laten vervangen, dan zijn

> het eerst de injectoren en daarna de koppeling.

> Dat zijn naar mijn idee veel meer slijtage

> gevoelige onderdelen met een hoger risico op falen

> dan de turbo.

>

> Volgens mij gaan de turbo's heel lang mee, als je

> de motor keurig op temperatuur laat komen en ook

> weer laat afkoelen als je een snelle rit hebt

> gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de turbo

> het eerste is dat bij 2 ton kapot gaat. Is er

> eigenlijk een onderhoudshistorie van je auto

> bekend?

>

> groet Frank

• franklee

Ik heb een wellicht ongegronde achterdocht tav oudere turbo's (zie mijn andere reactie over mijn vorige lease Espace), en hoewel ik geen rare geluiden hoor (zacht fluitend bij zachtjes gas geven in de stad, op de snelweg niet hoorbaar) is mijn schrikbeeld ergens 's avonds langs de snelweg of op vakantie in zuid frankrijk met een geknalde turbo.

Maar ik begrijp dat er dus turbo's zijn die rustig over de 300d km draaien? Het rustig rijden bij koude motor deed ik altijd al, langdurig hard rijden in NL is ook niet meer aantrekkelijk, en ik weet van de noodzakelijke afkoeling van de turbo. Bij de volgende beurt toch eens de turbo wat beter laten bekijken, aan de andere kant ben ik van plan toch minimaal 150d km te rijden de komende 3,5 jaar, dus kan best handig zijn om zo'n ding hier op de plank te leggen, scheelt weer zoek- en reparatie tijd als het echt nodig is lijkt me. Een paar weken geleden stond er op marktplaats een goednieuwe Garrett van het goede type voor eur 450,-, daar vind je zo normaal gesproken niet voor. Helaas, ik was te laat.

• Rob530DH2002

Turbo's lekken volgens mij altijd een klein beetje olie (bij de turbo-auto's die ik heb gehad tenminste), dus die oliefilm in de aanzuigbuis is volgens mij normaal. Dat die turbo's bij die Renaults zo snel stuk gaan is niet normaal. Als je correct hebt gereden kan ook een constructiefout van Renault een kortere levensduur veroorzaken, bv. slechte afvoer van warmte door te weinig olie/rijwind, te weinig smering door te kleine toe- of afvoer van olie, oliedruk die te laat op gang komt in de turbo na de start, enz.

• fsmit79

Mijn 525 heeft een volledige onderhoudshistorie van 0 tot nu, bij navraag bij de vorige onderhoudsdealer gaf hij aan geen noemenswaardige dingen te hebben vervangen, een turbo had hij zeker genoemd. Ik ga er vanuit dat bij mij de originele turbo er nog in hangt. Ook in mijn vorige auto zat de originele turbo er nog in bij dik 3 ton, en hij rijdt nog steeds.

Het is misschien een ongegronde angst, toch is het goed voor jezelf om te beseffen dat er best eens grote en dure onderdelen de geest kunnen geven. Ik heb er het geld niet voor op het moment, maar anders zou ik de injectoren laten reviseren. Maar eerst moet ik mn gisteren opgehaalde nieuwe bumper gaan spuiten, zodat ik niet meer hoef rond te rijden met een bumper met hazelip, veroozaakt door een onbekend gebleven vriendelijke vriend.

Vakman Ruud zou je zijn ervaringen als monteur kunnen geven over het aantal gesneuvelde turbo's, ik had er zelf nog niet van gehoord.

• franklee

Klinkt goed, meer dan 300d km met de originele turbo. Ruud heeft naar de turbo gekeken, had ook niet het idee dat'morgen om zou vallen. Misschien moet ik het dan toch maar gewoon eens aankijken, bij mijn broer in z'n 320d zit er ook al 270d km op.

en van je vrienden moet je het maar hebben, hopelijk heeft het waarborgfonds nog iets kunnen betekenen voor je?