De linker spiegel van onze z3 was eraf getrapt, per ongeluk, expres, wie zal het weten….
Dit weekend een nieuwe gekocht bij de dealer, € 172,- voor een complete spiegel met motor en nieuwe kappen, maar zonder glas. De kappen waren nog niet gespoten natuurlijk, maar stonden in de grondverf. En omdat de linker spiegel eraf moest, ook de rechter maar gedaan. Z3 eigenaren zullen weten dat de voet van de spiegel vaak volledig corrodeert en de verf er afbladdert. Ziet er natuurlijk niet uit!
De nieuwe spiegel komt met voet en al, en zou je zo kunnen terug zetten als je de kappen van de oude spiegel omzet. Ik heb besloten de voet en de kappen opnieuw te spuiten in hoogglans zwart, zelfde kleur als de auto uiteraard.
De verweerde voet van de andere spiegel heb ik met een verfkrabbel helemaal op het metaal kaal geschraapt en daarna opgeschuurd. Wel eerst de kappen verwijderd, anders beschadig je ze. Toen het weer mooi strak en schoon was, alles vetvrij gemaakt en toen in de grondverf gezet. Na 3 lagen met hoogglans afgespoten in 3 lagen, zodat dat er weer mooi en strak uit ziet. De oude spiegel nog even goed met vaseline ingesmeerd, zodat deze ook weer mooi soepel inklapt.
Rest alleen nog het oppoetsen van de nieuwe kappen, ik ben geen professioneel spuiter en het moet nog wel even goed gaan glimmen natuurlijk.
In 4 uurtjes werk een fantastisch resultaat, alles ziet er als nieuw uit en ook de spiegels zijn nu weer inklapbaar. Dat wil ook nog wel eens minder worden…..
Hoe moet dat?
Verwijder het deurpaneel door de spiegelbediening te verwijderen, en daarna de schroef die daar achter zit. Duw het ramwerkje rondom de deuropener naar voren toe los. Haal met een lange schroevendraaier de pluggen los waarmee de bekleding rondom aan de deur vast zit. Maak daarna de stekkertjes los en verwijder de bekleding. Haal de bekabeling van de spiegel uit de klemmetjes.
Klap de spiegel in, zodanig dat je twee inbusschroeven ziet zitten. Draai die los en trek de bekabeling voorzichtig uit de deur.
Verwijder het spiegelglas voorzichtig met je vingers of een lange schroevendraaier. Het zit vast met vier klemmetjes. Daarachter zie je het motortje maar daar omheen 4 torx schroefjes. Verwijder ze en duw de beide spiegelkappen nu voorzichtig uit elkaar.
Omzetten is vice versa.