Motor komt niet op temperatuur 530d

• Carlos

Heren,

Sinds een week komt de motor (volgens de meter) niet goed op temperatuur. Het duurt zeker 20-30 km voordat de naald boven aan staat, mits er flink door gereden wordt. Maar bij gewoon 80 km wegen krijg ik hem niet warm ongeveer 60-70 graden is max. Ook bij het stilstaan zakt de temperatuur meter een klein stukje. Nu heb ik inmiddels de hoofdthermostaat van de motor vervangen en nog is het probleem niet weg. Wat kan dit zijn???? Nu heeft de auto ook een ERG uitrusting waar ook een kleine thermostaat in het systeem is opgenomen. Deze schijnt ook de veroorzaker te kunnen zijn??? wie heeft daar ervaring mee? en heeft nog idee. Ook met het open of dicht zetten van de kachel zie ik geen verschil.

Het gaat om een 530d uit 2002.

Mvg,

Carlos

• Rob530DH2002

De 530D heeft een standkachel die tevens dienstdoet als opwarmer van de motor na de start. Het kan zijn dat je auto officieel geen standkachel heeft, maar hij zit er toch echt alleen niet vrijgeschakeld voor gebruik als standverwarming, puur als opwarmer dus. Mogelijk is er iets aan de hand met de standkachel waardoor de warmloopfase dus extra lang duurt?

• sander

tja dit zou een geval van openstaande thermostaat kunnen zijn .

• Rob530DH2002

Heeft ie vervangen schreef ie…

• Vakman Ruud

Het zal de viscose koppeling van de vin wel zijn.

Succes.

Ruud

• carlos

Ruud,

Deze viscose koppeling, draaid deze dan contstant mee of juist niet. De fan draaid namelijk niet. Stationair komt de motor wel op 90 graden en blijft daar ook op, maar zodra je gaat rijden zakt de watertemperatuur. Thermostaat van de motor is idd reeds vervangen.

Carlos

• carlos

Ik ook eens kijken naar die standkachel. Maar het vreemde blijft dat de watertemperatuur sterk afhankelijk is van de rijsnelheid en het gevraagde vermogen. Bij volgas trappen is hij zo warm zeg maar en als je de motor stationair laat opwarmen is er ook geen probleem. het lijkt dus sterk op een samenspel van thermostaat en radiator. Daar deze echter vervangen is kan het wellicht nog zijn dat de thermostaat van de ERG roet in het eten gooit. Echter gezien de slangdiameter lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat er voldoende warmte via dit systeem afgevoerd kan worden om de watertemperatuurmeter zo sterk te laten bewegen.

• Rob530DH2002

Je zou ook nog even in het geheimmenu kunnen kijken wat de koelvloeistoftemperatuur is, zal wel overeenkomen met wat de gewone meter aangeeft maar dan heb je in ieder geval een verschil in aanduiding kunnen uitsluiten.

• Carlos

Rob,

Dat is idd een goed idee. Nu moet ik alleen nog even in dat menu zien te komen. Graag advies hoe ik dit voor elkaar krijg.

C.

• Carlos

Ruud,

Zou jij mij de werking van deze koppeling eens willen uitleggen. Bij koude motor draait de fan ook al mee en weet dus niet of dat de bedoeling is. Ik neem aan dat een viscokoppeling temperatuur gestuurd werkt. Dus afhankelijk van de motortemp zal mee draaien.

Mvg,

Carlos