Sander

• Bjørn

Ik vraag me af waarom Sander overal een nietszeggend commentaar of “ik denk dat” antwoord op heeft.

Ik heb bv een specifieke vraag gezien aan Vakman Ruud, 3 x raden wie er reageert!!

Heeft deze jongen echt verstand van BMW of denkt hij dat. Ik kan mij best voorstellen dat je iemand probeert

te helpen met iets dat je zelf ook leuk vind, maar als je er maar half verstand van hebt kun je anderen wel in

(dure) problemen brengen. Het is een soort “schoenmaker blijf bij je leest” verhaal.

Gr. Bjørn

• Rob530DH2002

Meedenken over andermans probleem is altijd positief, zeker als dat zonder enig winstoogmerk of wat dan ook gebeurd. Niemand moet verwachten dat via een internetforum elk probleem opgelost kan worden. Zelfs in de praktijk is het vaak al lastig om een probleem aan een auto op te sporen, laat staan via de info die je krijgt van degene die het probleem post, sommigen laten zelfs het type auto en motor achterwege als ze hier een probleem posten.

De info die je op een forum krijgt is gratis en soms nuttig maar ook zonder garantie, als je garantie wil zonder zelf na te hoeven denken dan dump je je auto maar bij de BMW dealer met het bekende gevolg.

Mensen die alleen maar antwoord van Ruud willen kunnen ook contact opnemen via e-mail of telefoon, hier posten betekend dat je anderen (en ook Ruud) om raad vraagt. Als die raad niet altijd nuttig is moet je mensen niet gaan afzeiken als ze er een enkele keer langszitten. Je vergeet dat we mekaar hier een vriendendienst proberen te bewijzen.

• Bjørn

He Rob,

Ik heb mn berichtje ff terug gelezen, komt inderdaad een beetje dom en lullig van mijn kant over. Sorry daarvoor, uiteraard ook aan Sander!!!!! Het is absoluut niet als afzeiken en zeker niet persoonlijk bedoeld.

Ik ben het helemaal met je eens, ik probeer alleen te zeggen, dat als je een verkeerd advies geeft aan iemand omdat je het zelf eigenlijk ook niet weet, je iemand tegen erg dure reparaties aan kan laten lopen.

Als iemand mij iets vraagt over iets waar ik niets van weet zeg ik ook “sorry, daar kan ik je geen antwoord op geven, daar heb ik geen verstand van”.

Het laatste deel van een vriendendienst ben ik zeker niet vergeten, dat is (voor mij) juist de reden om het onderwerp te starten. Volgens mij is het geen vriendendienst om (uiteraard ongewild) mensen tegen hoge kosten aan te laten lopen. We blijven ten slotte allemaal liefhebbers die overal hard voor moeten werken.

• sander

niets zeggend commentaar zeg je!

tja ik geef toe wel een enkele keer niet een perfecte oplossing te bieden, ook komt het voor dat ik de vraag niet helemaal begreep.

maar ik probeer toch wel zoveel mogelijk relevant te zijn .

toevallig heb je me nu een paar keer op een verkeerd moment getroffen,sorry.

wat ik me wel even afvraag is het volgende bjorn! heb je eerst een beetje op het forum rondgeneusd om te zien wat ik doorgaans te melden heb ??????

ik denk het niet!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik weet laaang zoveel niet als bv ruud maar rijd wel al zo,n 20 jaar bmw en doe de meeste reparatie,s en onderhouds klussen zelf.

ook beschik ik over een uitleescomputer en alle benodigde bmw software.

ik heb al legio bmw collega,s aan de deur gehad om de auto uit te laten lezen en evt coderen etc

ik heb alleen de nare onhebbelijkheid dat ik het niet kan laten nogal vasthoudend te zijn en niet zomaar toegeef (als ik vind dat ik gelijk heb)en soms onzinnige discussie,s of vragen ridiculiseer ,beetje aard van het beessie

misschien was het slimmer geweest om eerst even rond te kijken en dan via een pm even met mij te communiseren ,maar goed iedereen is wel eens

“een beetje dom”

• sander

oja dat ïk denk dat"komt voort uit het feit dat ik nu eenmaal niet denk dat ik alles weet, en er altijd de mogelijkheid bestaat dat ik niet de juiste oplossing died

ik probeer gewoon voorzichtig te zijn

• fsmit79

Waar het volgens mij om draait in dit geval is een verkeerde verwachting van het forum. De definitie van een forum houdt in dat in principe iedereen zijn zegje mag doen. Op ‘normale’ fora heb je moderators die een en ander ‘on topic’ houden, dat is hier niet het geval, dus de discussie kan alle kanten op gaan.

Als je via dit medium een vraag stelt, gericht aan iemand specifiek, dan heb je geluk als diegene ook daadwerkelijk reageert. Je krijgt alleen wel van alle andere personen reactie, al dan niet inhoudelijk.

Het voordeel overigens van zoveel reacties, is dat je niet bij het eerste antwoord van een deskundige jezelf vast bijt op 1 mogelijke oplossing op je probleem. Zoals Rob al aangeeft, het is erg lastig om op afstand exact de juiste oplossing voor te schrijven. Je bent dus door de bank genomen zeer geholpen met adviezen van overige leden, die met je meedenken, je verschillende kanten laten zien en je stimuleren niet in 1 hoek te blijven zoeken.

Juist omdat je het probleem van meerdere kanten gaat bekijken, loop je veel minder risico dat je dure reparaties laat uitvoeren die niet de oorzaak waren! Je blijft namelijk eerst denken en weegt de mogelijkheden af! Pas als je er van overtuigd bent dat je de juiste oorzaak (of meest aannemelijke) hebt gevonden, ga je aan de slag.

En tja, helaas zul je er rekening mee moeten houden dat je niet altijd de juiste oplosing zomaar kunt vinden. Bij de dealer doen ze dat ook niet, vandaar dat de rekening altijd tegen valt. Ook zij hebben eerst moeten zoeken.