Verkeerde achterdempers gemonteerd

• pieter_bmw

Hallo,

Ik heb pas nieuwe achterdempers gemonteerd op mijn e46 touring uit 2002. Ik heb de normale dempers en stootdempers genomen. Nu kom ik er net achter dat mijn auto sport demping optie S226A heeft, en daar zitten ander type dempers en stootdempers op.

Ik merk niets vreemds tijdens het rijden. Maar nu ben ik ook geen sportieve rijder.

Maar kan dit een probleem zijn? Wat is eigenlijk het verschil tussen beide dempers? (ik weet dat de stootdempers voor S226A iets korter zijn)

Achteraf is er een trekhaak gemonteerd, dus ik weet niet of de orginele achterveren er in zitten.

• sander

mm ik denk t niet (technisch gesproken dan)

het achtereind word wat slapper gedempt ,ik denk dat het de wegligging niet ten goede komt

• pieter_bmw

Ik merk niet echt iets wat betreft wegligging. Maar goed, het kan waarschijnlijk altijd beter.

Wat ik me wel afvraag is of die stootdempers niet te lang zijn, zodat de demper er te snel tegenaan slaat. Dan ga ik er wel vanuit dat de wagenhoogte lager is bij de sportafstelling.

Wagenhoogte achter is onbelast 55.5cm. Voor sportafstelling moet hij 53.9cm belast zijn (volgens TIS, 16" velgen, sportafstelling). Il weet dus niet of hij bij nominale belasting 16mm achter zakt.

• Vakman Ruud

S226A is de sportieve afstelling. Is geen sportonderstel.

In de handel kent men het verschil niet eens, daar zijn alleen gewone of sport schoks te koop.

Het BMW nummer scheelt een cijfer 783 of 784.

De sportafstelling is iets stugger, maar er iets van merken? Ik denk het niet.

Tot dinsdag.

Ruud

• pieter_bmw

Bedankt Ruud.