Kleine beurt Inspectie I

• fsmit79

Vandaag een kleine beurt uitgevoerd aan mn 525tds uit 1997. Alles conform de TIS uitgevoerd.

- versnellingsbakolie vervangen

- differentieel olie vervangen,

- gloeibougies vervangen

De remvloeistof heb ik bij de grote beurt van 20dkm geleden nog vervangen, en de koelvloeistof heb ik alleen gecontroleerd. Die vervang ik bij de volgende grote beurt.

Alles was verder in orde, behalve een natte onderkant van de carterpan. Ik heb niet kunnen vinden waar het vandaan kwam, maar ga het goed in de gaten houden. Het olieverbruik is nog niet dusdanig dat ik me zorgen maak. De olie heb ik ook niet vervangen, die heb ik bij de grote beurt al gedaan en komt bij de volgende grote beurt weer.

Kosten;

50 euro gloeibougies

50 euro olie bak en dif

50 euro brughuur DHZ garage.

Al met dus een goedkope kleine beurt!

• sander

nou geweldig !

vanwaar de mededeling?

• Rob530DH2002

Een BMW liefhebber die zijn liefhebberij niet onder stoelen of banken steekt, niks mee zou ik zeggen. Bekend voor hen die het onderhoud zelf doen: als je eenmaal klaar bent geeft dat zo'n voldaan gevoel van ‘zo die kan er weer de nodige kilometertjes tegenaan!’

• fsmit79

Precies Rob, that's it Sander, geen verdere bedoeling, gewoon de mededeling, dat ik er blij mee ben en dat ie weer heerlijk rijdt.

En wederom geleerd heb dat het &*%^*$%&( zijn bij de dealer in Den Haag, maar dat zal ik jullie besparen.

• Vakman Ruud

Bij de volgende beurt de boutjes van het carter natrekken, daar komt die lekkage waarschijnlijk vandaan.

Andere mogelijkheid is een lekkende krukas keering.

Groeten.

Ruud

• fsmit79

Dank je Ruud! Ik heb inderdaad alle boutjes van de carter nagedraaid maar die zaten keurig vast! Ik vrees dan ook dat het eerder een keering is.

Moet ik me daar zorgen over maken? Klinkt niet als de leukste/makkelijkste klus….

• fsmit79

Poeh! Even de Tis erbij gepakt, maar voor het vervangen van de krukaskeering moet de complete versnellingsbak eruit!?

Nounou, ik hoop maar dat me dat voorlopig even bespaard blijft. Ik hou in ieder geval het verbruik even nauwkeurig bij.

• Rob530DH2002

Zorg ervoor dat ie droog geveegd is bij de APK, als je een pennelikker treft als keurmeester en er valt dan een druppel olie op de grond is het officieel gezien afkeur, hoe streng ze in de praktijk kijken weet ik echter niet (ook niet bij een steekproef).

• fsmit79

Bedankt voor je tip Rob, maar mijn apk adres heb ik in mn 1e jaar studententijd uitgezocht met een specifieke reden, en ook nu kom ik er nog steeds, als je begrijpt wat ik bedoel. Hij is pas streng als ik er specifiek om vraag.

Maar je hebt gelijk, bij een willekeurige vakman met een strenge blik ben je het haasje.