Er staan een aantal postings over het uitschakelen van de EGR klep. Dat had ik ook gedaan, maar ik werd getriggerd door een EGR BYPASS VALVE op Ebay. Deze link laat zien wat ik bedoel:
http://cgi.ebay.co.uk/BMW-DIESEL-EGR-BYPASS-VALVE_W0QQitemZ220448502104QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item3353c13158&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12|66%3A2|39%3A1|72%3A1689|240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50
Ik weet niet hoelang deze link nog werkt, maar emailen naar de verkoper kan altijd (evotomturbo op Ebay) want hij verkoopt er af en toe een paar. Als voordeel noemt hij:
§ Significantly Improved air flow.
§ Reduced turbo lag so therefore more power earlier in the rev range,
§ More torque from 1200rpm till the redline
§ Smoother engine running
§ Improved throttle response
§ Prevents carbon build up in the intake system
§ More power
§ Significant reduction of black smoke under full acceleration.
Het is een keurig afgewerkt metalen buis die de oorspronkelijke EGR klept vervangt, waarbij de lucht volledig vrije doorgang heeft en geen last meer heeft van het binnenwerk van de originele EGR klep. Het vervangen is een peuleschilletje, max 45 minuten werk. Ik heb inderdaad het idee dat het werkt. Vandaag de brandstofverbruik meter op 0 gezet en na 150km rijden (zonder file, heel keurig aan de max snelheden gehouden van 80 en 100km pu) had ik een gemiddelde van 5.3ltr p/100km (E39 530DA Touring), Daarvoor ben ik nooit beneden de 5.7ltr /100km gekomen. Op de terugreis weer file gehad waardoor het daggemiddelde op 5.5ltr/100km stond.
Volgens de info zou de luchtdoorlaat met 40% verbeterd worden door deze klep. Of er meer vermogen is, heb ik nog niet kunnen controleren,
Roken doet ie nog steeds bij snelle acceleratie, maar binnenkort mag'ie naar Ruud toe en dan zal het wel opgelost worden.