Olie in koelvloeistof

• sander

Hallo, Sinds een tijdje zit er een zwarte smurrie in mijn koelvloeistof reservoir. Als ik mijn vinger er in steek is ie helemaal zwart, het lijkt wel olie maar zijn er verder geen gekke dingen aan de hand met mijn E39 525tds uit 1997. Auto rijdt goed en wordt niet warm. Gebruikt ook geen olie. maar hoe komt er dan olie in mijn koelvloeistof. Heeft iemand het antwoord? De wagen heeft inmiddels 500.000 km achter de kiezen. Groeten, Sander

• sander

probeer eerst eens uit te zoeken of het idd olie is

• A.G

Nou ik dacht dat ik ook olie in koelvloeistof had was niet het geval een of andere smurrie,,gewoon losgedraaid tuinslang erin met een ontvetter schoongespoten nu 6 maanden geen smurrie meer te bekennen!!

• sander

yep dat kan soms voorkomen

men dien dan ook eigenlijk de koelvloeistof regelmatig te vervangen ,helaas doet niet iedereen dat.

(of dat dan weer kwaad kan is weer een andere discussie)

• Koen Gheldof

Sander,

ik zit momenteel met onze Audi 1.9TDI met hetzelfde fenomeen.

Bij een vorige identieke wagen heb ik dat ook al eens voor gehad en toen was een lekke koppakking de schuldige.

Er moet een mini doorgang geweest zijn van een olie-kanaal naar een water kanaal en daar de druk op de olie hoger is dan die op het water, gaat de olie in het water en niet andersom.

Voor de rest draait moterke perfect, geen rook extra of wat dan ook.

Ik heb dus weer kosten maar denk dit zelf te gaan vervangen.

Iemand gaf me de tip dat je hetzelfde voor kan hebben bij een lekkende olie-koeler (gedeelte waar je olie-filter in draait).

Is het bij jou ondertussen reeds hersteld?

Groeten,

Koen

• sander

diegene die jou de tip gaf ,weet die iets van auto,s of kletst ie maar wat?