Gescheurd expansievat e46?!

  • Peter van der Horst

    Mijn E46 318i heeft een tijdje stilgestaan. Gisteren weer laten snorren en warm laten lopen maar ineens een knal, rook en al het koelwater liep eruit.

    Controle wees uit dat de koelwater expansietank gescheurd is!

    Mijn vraag is nu, hoe kan dit gebeuren? Komt dit vaker voor? Ben ik klaar met het vervangen van tank, dop en koelvloeistof?

    Groeten,

    Peter

  • Vakman Ruud

    Waarschijnlijk zit de ontlastklep in de dop vast en loopt de druk te hoog op.

    Koop een nieuwe dop. De overdruk staat erop 130 = 1,3 Bar.

    Groeten.

    Ruud

  • Peter van der Horst

    Ok Ruud, bedankt!

  • sander

    yep en vergeet niet de o ringen te vervangen van het expantievat

  • twan

    ik zou graag willen weten hoe ik mijn exspansievat er uit krijg heb alles los gedraaid maar blijft nog ergens hangen en zie nergens boutjes meer om los te draaien

  • rm318is

    twan Schreef:

    ——————————————————-

    > ik zou graag willen weten hoe ik mijn exspansievat

    > er uit krijg heb alles los gedraaid maar blijft

    > nog ergens hangen en zie nergens boutjes meer om

    > los te draaien

    aan de onderkant van het expansievat zit er een klein pijpje die aan de onderkant in de radiator zit daar zit ook nog een bout die eruit draaien en dan rustig eruit trekken en dan is hij los

  • GoE46

    Ik had vandaag hetzelfde, opeens liep temperatuur hoog op en enkele momenten later een zachte plof en een hoop stoom. Gescheurd expansievat. ANWB gebeld en die heeft er een nieuw expansievat ingezet. Ik vraag me af of de schade beperkt is gebleven tot het expansievat of dat er nog meer ellende is aangericht. Heeft iemand daar enige kijk op? Alvast bedankt,

  • Rob530DH2002

    Als je niet bent doorgereden en de motor heet hebt laten lopen is er verder niks aan de hand.

  • Ronald

    Hallo,

    Ik heb hetzelfde probleem met het expansievat gehad met een e46, 318i uit 1999.

    Auto wordt niet intensief gebruikt en heeft 120.000 km gelopen.

    Ben er op een avond mee gaan rijden en plotseling ging koelvloeistoflampje branden.

    Was dicht bij huis en bleek inderdaad het expansievat gebarsten.

    Bleek later al kapot te zijn, voordat ik ben gaan rijden.

    Motor is niet te warm geworden, want meter bleef keurig in het midden staan.

    Is de oorzaak echt zo simpel, een defecte dop op het expansievat?

    Ik heb het expansievat vervangen, er inmiddels 80 km meegereden. En het lijkt allemaal goed.

    Of moet ik nog andere dingen controleren?