Beste BMW liefhebbers,

Misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem. Het gaat om een E46 BMW 323 CI Cabrio automaat bouwjaar 05/2000.

In november 2008 ging het motorstoringslampje op mijn dashboard branden (KM stand 165.000). Nadat de garage de computer had uitgelezen is de nokkenaspositiesensor vervangen en het thermostaathuis.

In december 2008 ging het motorstoringslampje weer branden (KM stand 168.000). Nadat de garage de computer had uitgelezen is een lambda sonde vervangen. De foutmelding was: In de regeleenheid is de storing “rendement van katalysator cilinderrij 1” opgeslagen. Het rendement van de katalysator is onvoldoende. Defect onderdeel vervangen Katalysator cilinderrij 1.

In april 2009 ging het motorstoringslampje weer branden (KM stand 181.000). Nadat de garage de computer had uitgelezen was het advies de lambdasonde vervangen voor katalysator. Wederom heeft men een nieuwe lambdasonde gemonteerd.

In juli 2009 ging het motorstoringslampje weer branden. De foutmelding was weer gelijk. Na onderzoek door de garage is de inlaatspruitstuk-klep vervangen en na het resetten van de computer was het advies om het even aan te kijken.

In augustus 2009 ging het motorstoringslampje weer branden (KM stand 185.000). Nu ging de auto ook slechter lopen en starten. Soms sloeg de motor helemaal niet aan en waren er meerdere startpogingen nodig om te kunnen starten. Vervolgens begonnen de auto een brommend geluid te maken en liep de motor heel slecht en verloor de motor vermogen. Af en toe viel de motor, bijvoorbeeld bij afremmen, helemaal uit.

In september 2009, het motorstoringslampje brandde nog steeds (KM stand 191.000). De uitlaat is door de garage op lekkage getest en er bleken twee scheuren in de pijp te zitten. Bij beide katalysatoren een scheur. De scheuren zijn dichtgelast.

Vandaag, drie dagen na het laatste garage bezoek, brandt het motorstoringslampje weer. De auto start af en toe weer slecht en als de auto na een slechte start weer aanslaat rijdt hij slecht, onregelmatig bij stationair of lage toeren en de auto lijkt dan minder vermogen te hebben. Ook start de auto af en toe goed en lijkt er niets aan de hand te zijn.

De garage heeft aangegeven het zelf nu ook niet meer helemaal te weten. Ik word er helemaal gek van en ben voor mijn werk erg afhankelijk van deze auto. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet Feri