330d stottert

  • Jeroen

    Hallo allemaal

    Ene moment loopt dat auto vlekkeloos, andere moment begint hij te sputteren (vooral bij stationair) dan bokt hij enorm en danst heel de auto (ook in zijn neutraal).

    Rijdend minder last van door het accelereren en het gas loslaten maar op de cruise control merk je het lichtjes.

    Ook de naald van de toerenteller verraad dat hij niet goed loopt aangezien die ook op en neer danst.

    Uitlezen leverde geen fouten op. Reiniger in de tank helaas ook niet.

    Vorige eigenaar tankte altijd V-Power diesel, toevallig al op een forum gelezen dat dat bij de 330d juist voor stotteren zorgde. Gisteren tank gevuld met gewone diesel maar helaas geen verbetering.

    Auto heeft vermogen genoeg. Bloed snel, lijkt me niks met de turbo ofzo…

    Iemand een idee?

    Dus kort samengevat:

    stottert dus eigenlijk altijd maar vooral merkbaar bij stationair. Kan ook 10 minuten lang goed gaan zonder hikje.

    Warm/koud geen verschil

    stand automaat, geen verschil (40.000 km nieuwe automaat eronder)

    Het lijkt alsof er 1 cilinder af en toe geen vonk krijgt (als het een benzine motor zou zijn)

    Diesel heb ik helaas niet zo veel kaas van gegeten.

    Vanmorgen is hij voor het eerst zelfs uitgevallen tijdens staionair draaien door het stotteren…

    Ik zou jullie reacties op prijs stellen!

  • pieter_bmw

    Misschien een kapotte verstuiver?

    Had ik ook.

    Stationair draaide hij heel ruw, maar op snelheid leek er niets aan de hand.

  • Jeroen

    En hoe ben je daar achter gekomen?

    Is lastig te testen…

  • pieter_bmw

    Door een brandstof retour meting van de verstuivers. Dan wordt gekeken hoeveel brandstof iedere verstuiver niet heeft verbrand, en dus terug gaat naar de tank.

    Als er een relatief veel retour brandstof heeft, dan is daar iets mis mee. Is een relatief eenvoudige meting die iedere garage wel moet kunne doen.

    Als er iets uitkomt kan een tweede stap kan dan een verstuiver test zijn. Dan halen ze ieder verstuiver los, en testen die op een speciale test bank. De defecte kan dan meteen vervangne worden.

    Maar dit kunnen alleen specialisten.

  • Rob530DH2002

    Als de verstuivertest geen problemen aantoont is de nokkenassensor een mogelijke oorzaak van je probleem. Deze geeft vaak geen storingsmelding bij uitlezen maar is een veelvoorkomend probleem bij deze motoren. Laat je in dit topic nog even weten wat de oorzaak was?

    Mvg, Rob

  • Jeroen

    Vandaag amper thuis kunnen komen.

    auto is ca 6x afgeslagen bij stilstaan…

    op de snelweg elke keer stotteren, werd wel iets minder toen hij warm was.

    pas volgende week vrijdag kan ik bij de dealer terecht :(

  • Jeroen

    Auto is vandaag bij de dokter geweest.

    Verstuivers ok,

    stekker en drukregel sensor not OK.

    stekker is nu schoongemaakt en geen problemen meer…

    Wel nieuwe stekker besteld om alsnog te vervangen.

  • Rob530DH2002

    Mooi dat het opgelost is en goed dat je het effe laat weten. Hoe lang hebben ze moeten zoeken en wat waren de kosten (als ik zo vrij mag zijn).

    Mvg, Rob

  • Jeroen

    Eerst meten, en analyzeren met de apparatuur.

    vervolgens stapsgewijs gaan uitsluiten.

    ca 2,5 tot 3 uur bezig geweest (zeggen ze)

    kosten 252,- incl.

    Wel top service dat ik na telefoontje direct terecht kon, en na een beetje aandringen dat hij de zelfde dag nog gemaakt werd (na de analyze).

    Eerst werd me gevraagd vervolg afspraak te maken. Ik heb aangegeven zo niet te kunnen rijden en mijn auto echt voor mijn werk nodig te hebben. Gelukkig toen toch geholpen…

  • fsmit79

    Kan je meer specifiek aangeven welke stekker het nu precies betrof? En hoe kwamen ze daar achter? Met uitlezen toch?