Speakers 530DA Touring 2001 E39

• Frank

Hoewel ik bijzonder tevreden ben over mij 530DA Touring uit 2001, vind ik de kwaliteit van het geluid matig, weinig bas en veel middentonen. Ik heb het standaard speakerssysteem, 2 voor in de deuren, 2 achter boven in de hemel, 2 hoge tonen in de voordeuren (en nog 2 in de achterdeur geloof ik).

Zijn hier pasklare sets voor in de handel? Heeft er iemand ervaring mee? Kosten? Heeft de standaard radio voldoende in huis om een fatsoenlijk geluid te produceren? Ik heb het systeem met het grote navigatiescherm.

• Chris

Tja, ondanks de aanwezigheid van een, geloof ik 150 man sterk, akoestisch team in de BMW fabriek klopt er niets van het geluid in de e39 touring. In mijn vorige, de e34 was het nog slechter. Ik heb de sub en de achterspeakers met een aparte versterker aangestuurd. Nu is het dus mogelijk wat te spelen met het niveau van de diverse speakers en sub. Speakers in het plafond vervangen door andere met wat meer hoog. De akoestiek is voor het sub laag echter niet in orde te krijgen met die plaats boven de accu. Achterin zittende mensen rammelen weg, voorin merk je er weinig van. Later zijn er ook nog E39’s gekomen met een subwoofer die boven het reservewiel zit. Of dat beter werkt weet ik niet. Waar zit die van jou? Op internet zie je ook wel foto’s van gasten die de ruimte van het reservewiel gebruiken om er een grote woofer in te leggen.

Ooit had ik een Opel Omega station, die had een super geluid met BMW vergeleken. Met een qua afmetingen bescheiden subwoofer achterin en 6 standaard speakers in de deuren.

• franklee

Volgens mij heb ik niet eens een subwoofer?? Het is een beetje triest dat een dergelijke fijne auto het op acoustisch gebied zo laat afweten. Ik heb me een jaar mogen verplaatsen in een lease Prius business line en hoe erg ik die auto ook vind, qua audio was die heeeeelemaal niet verkeerd, JBL made, goede bas, goede middentonen en hoog. Dat is dan ook het enige waar de E39 op een schandalig grote afstand staat.

Nu heb ik op Google de site van BSW (bavarian soundwerks) gevonden (http://bavariansoundwerks.com/product/380/174/BMW-Speakers-Upgrade-E39-5-Series-M5) maar die zie ik hier niet in Nederland zodat je eens even kunt luisteren. Van die subwoofer krijg je helemaal de hik qua prijs, maar ik zoek geen boem-boem audio die de ramen eruit blaast, dus die hoeft ook niet perse.