Licht schokkerig optrekken koude motor

• fsmit79

Weet iemand waar dat aan kan liggen? Als de motor koud is, wil mijn E39 1997 nog wel eens lichtjes schokken bij het optrekken in zn 1, dus niet motorisch maar koppeling.

Zijn mn platen bijna op, lekt er snachts olie op de platen? Zit er iets los? Waar kan ik aan denken, en weet iemand toevallig wat het ongeveer kost om de koppelingsplaten te laten vervangen bij mijn E39>?

• fsmit79

Iemand?

• Rob530DH2002

Schokken bij wegrijden kan ook komen door een versleten hardyschijf.

• fsmit79

Wat is een hardyschijf, wanneer mag ie versleten zijn en is het veel werk om dat te vervangen?

• Rob530DH2002

Dat zijn de schijven die de versnellingsbak verbinden met de cardanas en de cardanas met het differentieel. Als de bussen in de rubberschijf waardoor de bouten lopen losscheuren is de verbinding niet star genoeg meer en gaat de cardanas wringen rondom het middelpunt, met name bij wegrijden.

EDIT: ik zie nu pas dat het alleen bij koude motor is, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand want een versleten hardyschijf staat natuurlijk los van de motortemperatuur.

• fsmit79

Dank voor de toelichting. Het zou opzich niet zo'n gek idee zijn, als je het ook zou kunnen merken door hele lichte schokjes bij gas loslaten of bijgeven….

Maar anders toch de koppelingsplaten?