Ervaring met waarborgfonds?

• fsmit79

Omdat iemand mn bumper kapot heeft gereden, heb ik aangifte gedaan bij de politie en ga ik melding maken bij het waarborgfonds.

Ik heb aan alle voorwaarden voldaan (genoeg moeite doen om de dader te vinden, duidelijke schade door een auto en getuigen), maar wat is de verdere procedure en waar kan ik op rekenen?

Iemand ervaring met het waarborgfonds, en hoe was die?

groet Frank

• Stijn

2x goed gegaan soms duurt het wat langer . Ik heb wel wel via Rechtsbijstand

• e46coupe

in december 2008 heb ik een zelfde geval gehad. Bij mij ging het als volgt;

Ik heb eerst terplaatse de politie gebeld voor advies. Daarna ben ik naar het bureau gereden voor aangifte. LET OP: je krijgt geen uitdraai van je aangifte mee! Dus noteer de naam van diegene die jou proces verbaal opmaakt. Noteer ook onder welke nummer jou rapport wordt opgeslagen. Als later het een en ander fout gaat (zoals bij mij), heb je alsnog de informatie om het recht te laten zetten.

Daarna moet je je verzekering bellen en die zullen je wel verder helpen.

Bij mij heeft het bijna 6 maanden geduurd omdat er een 'communicatie stoornis" was tussen politie en het waarborgfonds.

Hierbij had ik geluk dat ik de naam van de politie agent had laten noteren met het dossier nummer van het proces verbaal,

anders was ik het dupe geworden van geblunder van de politie.

Ook is het heel belangrijk dat je van alle brieven en formulieren die je opstuurt, een kopie maakt en bewaart.

Bewaar ook de brieven die je toegestuurd krijgt van het waarborgfonds. Daarop staat de naam en telefoon nummer van je

contactpersoon en heb je zo altijd bij de hand. Als je enige tijd niets van hun hoort gewoon bellen en naar informatie vragen.

Ik had een apart mapje gemaakt waarin ik alles bewaarde.

Succes…

• fsmit79

Dank voor je tips. Ik ben WA verzekerd en mijn verzekeringsmaatschappij gaf direct aan dat ze niets voor me konden betekenen, ook niet om de schade te verhalen bij het waarborgfonds.

Ik heb overigens direct de politie gebeld, zij gaven aan dat ik via internet aangifte kon doen, wat ik ook gedaan heb. Verder heb ik nu bijna de getuigeverklaringen rond, dus deze week gaan er enkele papieren richting het Waarborgfonds. Hele goeie tip om alles bij elkaar te houden, dat doe ik zelf ook altijd.

Heb je uit eindelijk wel de schade vergoed gekregen? Wat ik me afvraag is, hoe snel wordt een expert gestuurd, wordt het schadebedrag even hoog ingeschat als door een verzekeringsmaatschappij waarbij dader bekend is? En kan je ook de vergoeding uitgekeerd krijgen en de schade vervolgens niet laten repareren, zoals dat bij een normaal schadegeval kan?

• e46coupe

Om te beginnen gaat je verzekering geen beroep doen op het waarborgfonds, dat moet je zelf doen.

Ik heb wel mijn schade uitgekeerd gekregen, omdat ik gelukkig twee getuigen had.

Zodra het wbf AL jou gegevens heeft ontvangen, krijg je een brief met het verzoek om hen te bellen voor het maken van een afspraak.

Dit houd in dat JIJ een autoschade herstelbedrijf regelt, die jou schade gaat taxeren en op het zelfde dag komt er een expert langs van het wbf.

Als de expert eens is met de getaxeerde bedrag, dan wordt dat bedrag (minus 250 euro eigen risico) zo snel mogelijk op jou rekening gesort,

MITS ALLE PAPIEREN door het wbf zijn onvangen.

De hoogte van de schade is niet afhankelijk of een dader wel of niet bekend is.

Ik weet niet of je keus hebt met het wel of niet laten maken van de schade, maar ik denk dat je dat wel met de reparateur kan regelen.

Ik heb het destijds gewoon laten maken.

Succes

• fsmit79

Ok,.

dus eerst alles opsturen, naar de dealer voor een schadetaxatie, door de expert laten bevestigen, geld ontvangen minus 250euro eigen risico.

Ik ga het zowieso zelf doen want een bumper vervangen is een peuleschil, er is geen aanvullende schade en bovendien kan ik het zelf stukken goedkoper. De dealer rekent dan maar een taxatiebedrag, zal wel rond de 100euro liggen.

Kan je nog aangeven of je er heel lang op hebt moeten wachten?

• e46coupe

Klopt, eerst alles opsturen en wachten op een brief waarop staat dat je een afspraak MAG maken met een schade herstelbedrijf.

Als je die brief krijgt, pas dan maak je een afspraak. En zodra die afspraak is gemaakt geef je die door aan het wbf, zodat hun expert op de zelfde dag

ook komen kijken.

Bij mij heeft het ongeveer 6 maanden geduurd. Telkens als ik belde kreeg ik te horen dat zij op het proces-verbaal rapport wachtten van de politie.

Dus ben ik zelf naar het politiebureau gereden, met de gegevens van diegene die mij proces-verbaal had opgemaakt, voor opheldering waarom

hij niet mij gegevens opstuurde naar het wbf. Gelukkig had ik ook het nummer van mijn proces-verbaal genoteerd, zodat de mevrouw achter de balie kon zien waar ik het over had. Zij bood haar excuses namens haar collega, omdat het allemaal zo lang had geduurd. Daarom besloot ze zelf het rapport zsm naar het wbf op te sturen. En inderdaad, toen ik na een ruime week het wbf belde zeiden ze dat ze het rapport hadden ontvangen. Twee weken later kreeg ik een brief met daarop de mededeling dat ik mijn schade kreeg uitbetaald.

Dus, bellen… bellen en nog eens bellen. Zonodig, zelf ingrijpen.

Succes

• fsmit79

Ok, nou klinkt alsof het daar goed geregeld is……

Bedankt voor je tips!

• BMW=The Leader

Ik hoop het echt voor je, dat je allemaal geregeld kunt krijgen. Bij mijn ging het anders een paar jaren geleden. Ik kom terug naar mijn auto en ik dacht dat ik een hart verzwakking kreeg toen ik het zag. De lafaard was natuurlijk al weg en geen briefje of niks,maar lang verhaal kort maken;ik kreeg hellemaal NIKS betaald van de waarborgfonds want die vent ( dat we achteraf gevonden hebben via getuigen ) was hellemaal niet verzekerd noch zijn auto,dus kon ik ook niks beginnen,ik dacht “maar daarom bestaan jullie toch?” ( Het waarborgfonds ) Voor dit soort situaties? Nee, vergeet het maar,hellemaal niks!! Het is wel een tijdje geleden, misschien dat nu toch beter geregeld is.

Maar het feit blijft dat nog een vraag open blijft: Wie durft om tegen een BMW aan te rijden en dan zomaar door te rijden?

Als ik het mag beslissen; OPSLUITEN DIE BARBAAR EN SLEUTEL WEGGOOIEN! Of ben ik dan te? Nee? Vind ik ook niet! Respect voor de leader!!

Succes!!

• willmilar

Eerst even knieschijfjes pijn doen, en dan opsluiten!

Ik laat me even gaan…