RATEL ??? & chippen??

  • 320d M

    Ben onlangs in bezit van een 320d 150pk met 190.000km stand.

    Wat me opvalt , tijdens gas geven hoor ik teglijke tijd een licht geratel , niet de diesel motor geratel, maar als ik even mag beschrijven als een paar speelkaarten die je op een frame van een fiets deed en de kaarten tussen de spaken van je wiel deed, naarmate je sneller ging fietsen dat ie ook sneller gingen ratelen :)-D , zo'n geluid heb ik ook op mijn 320d , licht geratel bij beetje gas , en dieper intrappen, des t ook sneller de geratel. of als een andere voorbeeld, sommige auto's die net start hoor je heel licht de kleppen tikken.

    De ene keer vind ik t irritant, en de andere keer, denk ik, lekker boeiend , hij rijd lekker ff niet aan de geluid denken.

    Misschien hoort dit bij een diesel, of niet , ik weet t niet, is mijn eerste diesel.

    turbo is bij ong. 120.000km stand vervangen, deze info heb ik opgevraagd bij bmw dealer (dealer onderhouden).

    Ik hoop dat er meer mensen ook deze geluidje heeft, en anders graag met een idee of uit ervaring wat het is. en hoe te verhelpen.

    Ik zou ook net iets meer koppel willen door middel van chiptuning>> 150>180pk 330nm>390nm , is het nog mogelijk en verstandig om t te laten chippen, vogens de bedrijf kan het bgeen kwaad , mits je altijd eerst goed warm rijd voor dat je gaat trappen. en als je normaal je rijstyle aanhoud, dan zou het nooit iets met je auto kapot gaan , naast de normale slijtage

    Wie heeft ervaring met chippen, graag advies!

    Ook ff de motorolie gecheckt, is zwart ipv mooi licht bruin zoals een benzinemotor, is dit normaal voor een diesel. onlangs bij 178000km een bmw beurt gekregen met 5w30 castrol olie.

  • sander

    bij diesel word idd de olie sneller zwart

    maar laat er eerst maar eens een specialist naar luisteren voor je gaat lopen klooien met chips etc

    als je een probleem hebt kun je dat beter eerst oplossen

    denk ik

  • Rob530DH2002

    Wat vaak wordt vergeten door turborijders is dat rustig warmrijden niet genoeg is voor de levensduur van de turbo maar dat ook ‘koelrijden’ voor het uitzetten van de motor even belangrijk is, dus een stevige snelwegrit en bij het tankstation meteen de motor uit is zeer schadelijk voor de turbo door de restwarmte die na uitzetten niet meer wordt afgevoerd. Laatste km's rustig rijden verlengd het leven van een turbo enorm.

    Verder sluit ik me aan bij Sander, chiptunen pas nadat de motor 100% in orde is gemaakt en kies niet voor boxtuning.

  • 320d M

    dank jullie wel voor de reactie,

    uiteraard eerst laten controleren dat de motor 100% ok is, meen ik van wel bmw dealer onderhouden 13000km geleden, dat voel je gewoon aan, trekt in alle versnellingen zonder inhoudingen , gehaper enz enz…

    ik ben maar rustigere rijder, hoeft niet vel op te trekken, vind alleen lekker met inhalen op snelweg, dat het soepeler rijd dan ie nu al is.

    ff aan rob530d , als jij gas geeft, hoor je alleen de motorgeluid of naast deze geratel een licht vloeiend/regelmatig getik. soort pompt die draait/of heen en weer gaat als je gas geeft lijkt net of ie dan de diesel spuit????

    dinsdag ff naar een garage om te kijken of t gewoon typisch diesel geluiden zijn

  • Rob530DH2002

    Ik kan hier niets zinnigs op zeggen om eerlijk te zijn, er zijn altijd bepaalde bijgeluiden maar in welke mate…als je het in de auto met deuren dicht goed kan horen is er zeker iets niet in orde. Laat je garage maar eens kijken, die zitten dagelijks in de motorgeluiden en kunnen eerder afwijkende geluiden beoordelen.

  • 320d M

    heb vandaag goed naar geluisterd, misschien hoort t gewoon bij diesel, alleen “ klein beetje” irritant.

    laat ff volgende week luisteren

  • ron

    Als je niet zo'n hardrijder bent, waarom dan laten chippen?

    Als je 320 niet snel genoeg kan inhalen op een snelweg dan is er denk ik wat mis met je auto.

    Normaal hoef je het gas maar in te trappen en je schiet er vandoor in zo'n auto.

    of is het stiekem toch wel stoer om te vertellen dat je zoveel pk hebt?

    wat betreft dat ratelen, ik rij ook diesel maar de mijne ratelt niet.

  • nicky

    Rob530DH2002 Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat vaak wordt vergeten door turborijders is dat

    > rustig warmrijden niet genoeg is voor de

    > levensduur van de turbo maar dat ook ‘koelrijden’

    > voor het uitzetten van de motor even belangrijk

    > is, dus een stevige snelwegrit en bij het

    > tankstation meteen de motor uit is zeer schadelijk

    > voor de turbo door de restwarmte die na uitzetten

    > niet meer wordt afgevoerd. Laatste km's rustig

    > rijden verlengd het leven van een turbo enorm.

    > Verder sluit ik me aan bij Sander, chiptunen pas

    > nadat de motor 100% in orde is gemaakt en kies

    > niet voor boxtuning.

    het is helemaal niet de restwarmte dat de turbo stuk doet gaan.

    maar als je een eindje aan het rijden bent en je zet de auto plots stil dan draait de turbo nog een tijdje na zonder olie tussen de glijlagers dus snellere slijtage

    grt nicky

  • nicky

    volgens mij is dit geratel door de spanner op de distributieketting

    de meeste mensen vergeten deze terug te regelen en staat de ketting zo danig gespannen dat het een beetje als geratel klinkt

    grt nicky

  • sander

    tja nicky

    het is een beetje hetzelfde he

    want waar is olie voor bedoeld?? juist warmteafvoer en smering

    een turbo krijgt hoge temperaturen te verwerken en dus ook de lagers van de turbo ,hier moet die hitte goed en snel afgevoerd worden.

    dus laat de turbo eerst een beetje afkoelen door rustiger te rijden en laat de draaisnelheid afnemen voor je de motor afzet en de toevoer van smeerolie stopt.