Voorin of achterin? Die vraag wordt nog moeilijk in de nieuwe BMW 760Li, want op beide plekken is het meer dan voortreffelijk vertoeven.Achterin BMW’s nieuwe twaalfcilinder topmodel geniet je van comfort en luxe van grote klasse. Beenruimte volop, elektrisch verstelbare stoelen die bijna in ligstand kunnen, een amusementsysteem in de hoofdsteun voor je en zelfs een eigen airconditioningsysteem dat trouwens een flink stuk van de kofferbak opslokt. Kortom het zal de twee passagiers op de achterbank aan weinig ontbreken.
Subliem onderstel
Hooguit aan het grote genoegen om zelf achter het stuurwiel van de 760Li (of de korte 760i) plaats te mogen nemen. Want het veercomfort mag dan wel van grote klasse zijn (zelfs de runflat banden zijn een stuk soepeler geworden), BMW’s 7-serie is niet vies van een stevig stukje sturen. Het sublieme onderstel – afgestemd door een Nederlandse ingenieur trouwens – verschaft een uitmuntende stuurprecisie en laat je denken dat je met een veel kleinere auto onderweg bent. Met speels gemak stuur je de toch 5,21 meter lange en 2.250 kg zware 760Li over een bochtig parcours, waarbij de auto lekker met je ‘communiceert’.
Het is net geen sportauto, behalve als we het over de motorische prestaties hebben. De zesliter twaalfcilinder motor is door BMW technisch grondig herzien. Hij heeft voortaan directe benzine-injectie en twee turbocompressoren en dat maakt hem tegelijk zo’n 100 pk sterker dan zijn voorganger. Er komt bij 5.250 toeren maximaal 544 pk vrij, maar nog veel indrukwekkender is het koppel dat zijn hoogste waarde van 750 Nm reeds bereikt bij 1.500 toeren. En de trekkracht blijft op dat niveau tot 5.000 toeren.
Acht versnellingen
Geen wonder dat de 760Li in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. De topsnelheid is wel begrensd op 250 km/h conform het ‘herenakkoord’ van de Duitse auto-industrie, maar de auto zou zonder die begrenzing probleemloos de 300 km/h kunnen overschrijden. Minstens even indrukwekkend is dat BMW ondanks een vermogenstijging van 22 procent een vijf procent lager gemiddeld verbruik heeft weten te realiseren: 13 liter op 100 km.
Dat is mede te danken aan de nieuwe achttraps automaat, die het motortoerental onder vrijwel alle omstandigheden laag weet te houden. Zelfs als je redelijk vlot onderweg bent staat er meestal nog geen 2.000 toeren op de teller. Bij zulke toerentallen is motorgeluid niet waar te nemen, je hoort de krachtbron soms even grommen als je heel fors accelereert en de naald van de toerenteller boven de 5.000 komt. Het zal ons trouwens benieuwen of Lexus nu met een automaat met negen overbrengingen komt.
Mooiere afwerking
Van buiten is de BMW 760Li slechts aan een paar details te herkennen. Op het voorspatbord prijkt bijvoorbeeld een kleine V12-schildje, de B-stijl en de spiegelvoeten zijn in zwart uitgevoerd en de daklijsten zijn in chroom, maar het meest kenmerkend zijn toch de vier vierkante uitlaatpijpen.
In het interieur zijn duurdere afwerkingsmaterialen gebruikt dan in de 7-serie uitvoeringen. De hemelbekleding is bijvoorbeeld een combinatie van nappaleer en alcantara, het dashboard is met leer bekleed en er zijn mooiere houtsoorten toegepast.
De uitrusting laat nauwelijks wensen open met onder meer elektrisch verstelbare stoelen voor en achter, herkenning van verkeersborden, nachtzicht en een voortreffelijk head-up display. De nieuwe BMW 760Li kost 209.000 euro, de korte versie op de kop af twee ton.
Bron: CARROS