storing e34

• Bob

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie hulp hebben bij het volgende probleem.

eerst maar wat over de auto, het gaat om een bmw e34 5-serie 518i uit 1989

Met een orgineel BMW DWA Alarm met anti sabotage sloten.

NU doet zich het probleem sinds afgelopen vrijdag voor.

Ik had de auto geparkeerd en zou deze op slot doen, dit lukte niet. Alle zekeringen nagekeken want daar ga je als eerste vanuit maar alle waren heel.

Ook eventjes aan de relais gerommeld maar ook dit hielp niet.

Toen viel mij op dat ook de interieurverlichting het niet meer deed, toen maar weer in de auto gestapt en terug gereden, ook de radio deed het niet.

Halverwege de rit ging opeens de radio weer spelen, ook de interieurverlichting deed het weer als je de deur open deed, en de centrale vergrendeling ook.

Thuis alles nog eens nagekeken en de boel wou gewoon weer netjes op slot.

Nou doet dit probleem zich steeds vaker voor, zeg amar gerust constant.

De functies die dus steeds uitvallen zijn:

* interieurverlichting als je de deuren open doet..

* radio gaat uit

* alarm wil er niet meer op of af

* elektrische stoelen werken niet

Het voorval gebeurt zowel bij warme als koude motor, in de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom en op de snelweg.

Het maakt dus niet uit of je langzaam rijd of hard rijd.

Ook gebeurd het als je de auto geparkeerd hebt, netjes op slot (wel of niet op alarm maakt niet uit) dan slaat ook alles weg.

De auto is dan met geen mogelijkheid open te krijgen, de koffer wel gewoon netjes maar dat is logisch, maar zelfs de deursloten willen niet..

Heb zaterdag zelfs gehad dat ik onderweg bij de pomp even stond te eten, auto netjes op slot en alarm, kom ik terug nooit meer open willen.. heb toen tijdje staan wachten en opeens deed die het weer, maar nog geen 10 seconden later viel alles weer weg.

Ook gebeurt het zodra je de auto uit zet dan doet alles het nog, gooi je de deur dicht, alles weg, dan kun je rustig een uurtje of wat iets anders gaan doen en dan kom je terug ga je met de auto weg, doen de functies het nog niet, dan op een gegeven moment komt het weer terug.. ook zo raar.. en als ej dan de auto weer weg zet valt alles weer weg.

Tot nu toe heb ik alle computers/relais onder de achterbank al vervangen maar dit wil niet baten.

Zelf denk ik dat er een storing in het alarm zit, maar bmw had geen tijd of wou de auto niet uitlezen.. dit moet dus nog gebeuren maar ben op zoek naar iemand die wel tijd heeft.

Overigens hebben ze mij verteld dat ze aan het alarm niks kunnen uitlezen, lijkt mij beetje raar want het is toch software van bmw zelf..

Kort samengevat dus nog een keer eht probleem:

Functie's centrale vergrendeling, alarm, elektrische stoelen, interieurverlichting puur met openen van deuren, en de radio vallen spontaan weg.

Komen op een gegeven moment wel weer terug, tussenpozen zijn steeds verschillend.

Gebeurt bij lopende motor en ook als de auto gewoon geparkeerd staat.

Wie kan mij hiermee helpen en herkent het probleem??

Het is namelijk best wel vervelend want kan de auto niet op slot zetten, want dan is het nog maar weer de vraag of ik er weer in kan komen..

Allemaal alvast bedankt voor jullie adviezen, oplossingen, hulp!!

Gr., Bob

Update:

De ruitenwissers doen het ook niet, de sproeiers wel. Lijkt er sterk op dat de relaisbox onder de achterbank geen spanning krijgt..

• Vakman Ruud

Als je een klapsleutel hebt, programmeer die dan opnieuw via de grote LED op de dash.

Tevens kan het zijn dat de microschakelaars in het slot zelf de boosdoeners zijn. (vuil/vocht)

Maak ook alle relais/zekering aansluitingen onder de achterbank goed schoon. Daar zit ook een extra massa kabel zorg dat ook die schoon is.

Succes.

Ruud

• Bob

Ruud, bedankt voor je snelle reactie!

Ik ga het zometeen allemaal direct schoonmaken en de microschakelaars controleren en zonodg ook schoonmaken.

Ik heb inderdaad een klapsleutel, maar deze werken gewoon prima, maar zal ze voor alle zekerheid eens opnieuw programmeren.

Bedankt!

Gr Bob

• Bob

Storing is eruit!! B)

Zat in een zekering onder de motorkap, zit vlak bij de accu zo'n zwart doosje waar 1 kabel vanaf de accu inkomt en 2x weglopen.

De kabel die dus gezekerd was liep naar de computer onder de achterbank, en deze was dus stuk.

Zekering ertussen uit en rechtstreeks aangesloten en draaien weer.

Gr Bob

• patrick_van_scherpenzeel@hotmail.com

Beste Ruud,

Ik heb zo'n zelfde storing. Nou denk ik dat het in een relais zit waarvan een hamertje “verkleeft” is. Mijn radio, carkitt, ruitenwissers, binnenverlichting, alarm en ramen vallen gewoon uit en opeens doen ze het weer. De ene keer na enkele seconden en soms veel langer tot wel een uur. Welk relais moet ik dan vervangen?

Gr. Patrick