Onderwerp: Onregelmatig lopen stotteren geen trekkracht bij RPM van 700 tot 2000
Item staat ook bij problemcar, hoop op een slimme BMW kenner die mij verder kan helpen.
Gegevens
BMW 3-Serie
Bouwjaar: 1993
Brandstof: Diesel
Motor: 325TD M51
KM stand: 138.500km
Beste Heren,
ik heb een BMW van 11/1993 met 325TD M51 motor automaat en enkel 139.000km op teller.
probleem is echt schokkerig en onregelmatig lopen bij warme motor in toerengebied van 700 tot 2000 toeren, geen trekkracht en opvallend is dat de brandstofverbruiksmeter vol uitslaat en bij stationair lopen. Ook slaat de meter behoorlijk uit bij deze lage toerentallen terwijl er bijna geen gas wordt gegeven. De auto verbruikt behoorlijk veel diesel op dit moment
auto start perfect bij koud en warme motor
auto rijd goed bij vollast en boven 2000 toeren met trekkende motor
auto loopt onrustig in laag toerental, als de auto nog koud is geen last nadat de auto warm is het probleem er. Zo ook later op de dag indien de motor nog niet helemaal afgekoeld is.
Wat heb ik gedaan tot heden:
Injectoren mechanisch getest en goed,
Luchtinlaat schoongemaakt en geen zichtbare mankementen
DDE 1 Motormanagement door BMW dealer uitgelezen. Geen storing, behalve code 20 (is cruisecontrol en dit is niet aanwezig op de auto)
Storing via dashboard af te lezen (5x gaspedaal intrappen) is eerst code 15 (EGR), en de EGR pijp is door vorige eigenaar weggehaald.
en na nogmaals (5x gaspedaal) code storing 29. Deze is mij onbekend. Iemand suggesties??
Na bezoek aan BMW dealer is de codestoring 15 nu weg.
Maar code 29 is gebleven.
Dealer zegt dat de oplossing de motor-timing controleren en anders dieselpomp vervangen, maar injectiespecialist zegt dat timing goed is omdat de auto vlot start en probleem alleen bij lage toerental voordoet. De injectiepomp zou ook goed moeten zijn omdat het storingsbeeld niet klopt met normale injectiepomp gebreken.
—- vervolg dd 08/08/09
blijft een lastige storing ook omdat ik eergisteravond begonnen ben met het doormeten aan de ecu stekker met hulp van Kluwer informatie en diagnose zoeken en kwam tot de conclusie dat merendeel van de waardes qua weerstandsmeting bij benadering wel kloppen (gemeten met fluke meter) maar ik heb de volgende afwijkingen of juist niet:
1. positiesensor debietmeter (wat is dit, is toch een MAF of LMM sensor? en die heeft deze auto niet, waarde moet 5,9 ohm zijn en ik meet rond 300 ohm en op later tijdsitp 1600 ohm bij koude toestand.
2. naaldlichthoogte sensor, moet 101.5 ohm zijn en ik meet 95 ohm
3. matneetklep inspuitvervroeging moet zijn 15,44 en ik meet 15 ohm rond.
4. temp sensor brandstof moet zijn bij 30 Celcius waarde 1795 ohm, ik meet 2132 ohm bij buitentemp van 20 Celcius en auto op bedrijfstemperatuur een waarde van 440 ohm
5. tempsensor inlaatlucht, waarde moet zijn 5778 bij 22C, gemeten 5730 bij 21 C en 900 Ohm bij bedrijfstemperatuur.
6. koelvloeistofsensor, waarde moet zijn 1766 ohm bij 30 Celcius, gemeten 2200 bij 20 Celcius en 299 ohm bij bedrijfstemperatuur
7. stationairschakelcontact, bij stationair toerental oneindig en bij vollast 990 ohm en ik meet oneindig en bij vollast 2.4Mohm
8. Schakelcontact brandstof afslagklep, bij stationair toerental oneindig en bij vollast 0.3 ohm, blijft oneindig bij beide metingen
9. Brandstofvoorverwarming, moet 5,36ohm zijn en ik meet 10.21kOhm, zowel bij koud als warme motor
ook vreemd is dat bij de positiesensor gashefboom er bij pen 37 en 13 een waarde had moeten opleveren en deze waardes wel bij pen 37 en 14 er zijn en kloppen.
nou zal er wel afwijkingen zijn omdat hier ook leeftijd van de componenten meespelen immers ongeveer 16 jaar oud. Wel met 2 verschillende meters gemeten en dezelfde waarden verkregen.
het vervelende is dat eergisteravond na ontkoppeling van de boardcomputer en aankoppeling ik ben gaan rijden en de motor eerst slecht reed over het hele toerengebied, dit duurde zo'n 5km en daarna een tijd op vollast gereden en begon de motor netjes stationair te lopen. Eigenlijk zoals het hoort, ik heb de motor zeker 10 min laten lopen stationair en liep goed, alleen bij airco aanzetten of in de “drive” zonder weg te rijden werd het toerental lichtjes onregelmatig en bij airco uit of in “N” liep de auto weer perfect.
De volgende dag was het euvel weer terug.
Nu oude probleem weer terug maar lijkt soms ook in hoger toerengebied wat te sputteren. Maar als je vollast geeft loopt het goed.
Nu, op dit moment, bij stationair toerental blaast het uitlaat met regelmatig een pluim diesel, en lijkt alsof de auto zichzelf aan het verzuipen is op het stationaire toerental.
De ECU geeft nu de volgende storingen
nr, 8: Mass Air Position: Deze zit er niet op, want dan zou die tussen luchtfilter en turbo moeten zitten en direct onder het luchtfilter aan voorzijde
nr 15: EGR, deze is aan uitlaatzijde afgedopt en aan inlaatzijde open en werkt nog wel en blaast bij hogere toerental eigenlijk de turbodruk eruit., als ik vacuümslang eraf haal blijft de klep dicht maar loopt dan beroerd over hoger toerengebied (De EGR is al door vorige eigenaar verwijderd en ik denk dat hij het probleem ook al had met de auto).
nr 29: nog geen zekerheid, als het de Vehicle Speed sensor is, waar zit deze dan? En wat doet deze sensor exact?
Bij de injectoren, de retourslangetjes nagekeken en deze zijn goed. ik heb ze niet vervangen.
Toch voor de zekerheid gecontroleerd of alle injectoren diesel krijgen en ja dit is zo.
De auto is uitgelezen door BMW en deze kwam alleen fout 20 tegen, geen cruise control.
De ECU proberen te resetten door accuklemmen eraf en “kortsluiten” en ook ECU direct eraf maar geen verandering
Koud goed, warm slecht blijft het verhaal.
Wellicht zoek ik het te moeilijk en staat de motor en pomp toch niet op tijd? Maar dan blijft het vreemd dat het enkel bij stationair toerental is.
Wat kan ik doen aan de gemeten waardes?
Wat kan ik verder nog proberen.
Iedere hulp is welkom
Groet
Nanko