[E39 5.20i]Waar op letten bij onderhoudsbeurt

  • Sven

    Binnenkort moet mijn E39 5.20i weer voor zijn onderhoudsbeurt. Nu vraag ik mij af waar ik éxtra op zou moeten letten. De auto is altij dgoed verzorgt, maar dit moet ook zo blijven :) De E39 is er één uit '97 met ±250.000 KM op te teller(handgeschakeld). Hoor dat er bij een automaat de bak olie ververst zou moeten worden, is dit ook bijvoorbeeld het geval bij een handbak?

    Graag advies :)

  • Rob530DH2002

    Waarschijnlijk niet, maar omdat het niks voorstelt en de olie niet duur is heb ik het toch gedaan bij mijn auto.

  • sander

    remolie is die ooit vervangen?

    diff olie?

    koelvloeistof (alhoewel dat discussiabel is zeg maar)

    multibelts

    stuurolie

    etc etc

    als je niet weet wat de vorige eigenaar heeft gedaan of niet dan kun je (als je dat wilt)het beste systematisch alles verversen enz dan weet je op zeker moment wel wat al gedaan is

    teminste zo doe ik het meestal

  • Sven

    kijk Sander, daar heb ik wat aan. Wat zijn specifieke dingen waar bij een E39 op gelet moet worden bij dit soort KM-standen ?

    Alvast bedankt :)

  • Vakman Ruud

    Als je beschikt over TIS (BMW werkplaatshandboek) dan staat daar de complete lijst in.

    Olie verversen van de bak, is bij die stand beslist nodig.

    Wat is er op DVD beschikbaar in het Nederlands?

    Let op: Windows Vista kan problemengeven.

    ETK 2008, TIS 2006 en WDS.

    ETK. (LET OP: ETK is op DVD is volledig grafisch, daardoor beter dan die op CD)

    ETK is de onderdelen catalogus en bevat alle onderdelen van de auto inclusief tekeningen, prijzen, toepasbaarheid enz.

    Modellen: E30,E31,E32,E34,E36,E38,E39,E46,E60,E61.E63,E64,E65,E66,E87,E90,E91,E92,E93

    X3,X5 (E53,E70),Z3,Z4,Z8,

    MINI: R50,R52,R53

    Ook staan onder “Mobile Tradition” de oudere modellen erin:

    V8, ISETTA, 700, 1502-2002TI, E21, E23, E24, E28, 2.5CS-3.0SL, 1500-3.3LIL, M1, Z1

    MINI: R50, R52, R53

    MOTORFIETSEN: 1 CYL, C1, F-LIJN, K-LIJN, R-BOXER

    TIS

    In TIS staan alle reparatie-instructies/handleidingen, vulhoeveelheden, fabrieks meldingen, storingen en symptomen met oorzaken en oplossingen.

    Modellen:

    E30,E31,E32,E34,E36,E38,E39,E46,E52,E53,E60,E61.E63,E64,E65,E66,E83,E87,E90,E91,X3,X5,Z4,Z8,Z3,

    MINI: MR50,MR52,M53,ZE85

    WDS

    WDS omvat de Elektrische schema’s met uitgebreide informatie over het elektronische systeem, digitale bussen, stuureenheden, audio systeem, navigatie enz. van de onderstaande modellen.

    Tevens worden de meetgegevens en procedures opgegeven met de oplossingen.

    Versie 1.0: E46,E60,E61,E63,E64,E65,E66,E83,X3,E85 Z4

    Versie 2.0: E38,E39,E46,E60,E61,E63,E64,E66,E83X3,E53X5,E52Z8,E85Z4

    Versie 7.0: E38,E39,E46,E60,E61,E63,E64,E65,E66,E87,E90,X3E83,X5E53,Z4385,Z8E52.

    Alle Dvd’s worden met uitgebreide installatie- en gebruikers handleiding geleverd.

    Groeten.

    Ruud

  • sander

    e39 heeft geen speciale dingen wat onderhoud aangaat denk ik

    wel denk ik dat veel vloeistoffen te lang in auto,s blijven zitten

    denk ook om het luchtfilter en de interieurfilters

    en ja een setje etk en tis is errug handig

    maar dat heb ik je al eens gezegd

  • Sven

    Sander en Ruud,

    Dankjullie wel voor de adviezen :) ! Heb inderdaad een TIS(geen ETK) op me notebook staan, dus ga hier zowiezo even naar kijken.

    Heb voor nu in iedergeval:

    - Versnellingsbak olie verversen

    - Motorolie verversen

    - Filters airco -> vervangen (gedaan)

    - Luchtfilter -> schoongemaakt (gedaan, was niet zo vuil)

  • fsmit79

    Als je de TIS hebt, staat daar inderdaad precies in wat BMW hanteert als grote en kleine beurt. Ik heb op basis van die lijst ook inspectie II (grote beurt) uitgevoerd. Zowieso is het belangrijk een hoop dingen te controleren. Hieronder de hele rataplan van een inspectie II;

    Verlichting controleren

    Verlichting van instrumeten en opschriften verwarmingsaanjager controleren

    Claxon, lichtsignaal en alarmknipperlichten controleren

    Wis-/ wasinstallatie controleren. Wisserbladen, afstelling van de sproeiers

    Veiligheidsgordersl; toestand van de gordel, werking van oprolmechanisme, gordelblokkering, gordelslot controleren

    De werking van de sloten controleren en zonodig met vet resp. olie behandelen.

    Accu

    vloeistofpeil controleren, zonodig gedestilleerd water bijvullen

    indien nodig; accu bijladen.

    Verwarming of airconditioning; micro-/actief-koolstoffilter vervangen (onder zeer stoffige bedrijfsomstandigheden met kortere tussenpozen).

    Waterafvoer onder rembekrachtiger op vervuiling controleren, zo nodig reinigen.

    Carrosserie en onderzijde; controle op corrosie en beschadigingen- behalve de holle ruimten

    Bij gebruik van biodiesel/RME; afdichting tankdop vervangen

    Storingsgeheugen uitlezen

    Koelvloeistofslangen op lekkage controleren. Koelvloeistofpeil en anti-vriesconcentratie controleren, zonodig bijvullen.

    Attentie; Koelvloeistof verversen ( ten hoogte na 3 jaar) (vulling overeenkomstig de voorschriften).

    Service-intervalmelding overeenkomstig de voorschriften terugstellen.

    Vloeistofpeil in ruitesproeierreservoir controleren, zonodig bijvullen. Reservoir van intensief-reinigingssysteem zonodig bijvullen.

    Stuurbekrachtiging/niveauregeling op lekkage controleren, zonodig bijvullen.

    Remvloeistof overeenkomstig de Service-intervalmelding verversen (ten hoogte na 2 jaar).

    Bij gebruik van biodiesel/RME; brandstoffilter vervangen.

    Motorolie verversen en oliefilter vervangen.

    Waterafscheider aftappen.

    Remblokken, voor en achter

    Dikte met schuifmaat controleren.

    Bij vervanging van de remblokken; remschachten reinigen. Remschijven; oppervlak en dikte controleren. Bij vervanging, achter; dikte parkeerremblokken controleren. Bij lichtmetalen wielen middencentrering invetten.

    Stuurinrichting op speling controleren. Conditie van de deraaipunten van de spoorstangen en vooras, stuurinrichting, manchetten en flexibele koppeling controleren.

    Versnellingsbak en differentieel(s) op lekkage controleren

    Olie in achterasdifferentieel verversen (1 liter)

    Brandstofleidingen,- tank en - slangen op ligging, confitie en lekkage controleren.

    Staat, ligging, ophanging en lakkage van de uitlaat controleren.

    Aansluitingen en leidingen van het remsysteem op lekkage, beschadiging en ligging controleren.

    Slag van de handremhefboom controleren, zonodig overeenkomstig de voorschriften afstellen.

    Brandstofhoofdfilter vervangen (bij slechte kwaliteit dieselbrandstof met kortere intervallen)

    Branden

    Bandenspanning controleren, zo nodig corrigeren (ook het reservewiel). Uitwendige toestand (links/rechts), profieldiepte en slijtagepatroon van de banden controleren.

    Bij een ongelijkmatige slijtage in overleg met de klant opmeten en wieluitlijning corrigeren.

    Controle op verkeersveiligheid

    Remmen (bij schijfremmen, achter; handrem inremmen)

    Stuurinrichting

    Automatische transmisseie

    Schokdempers (visuele controle)

    Controlelampen

    Check-control

    Inclusief vervangen van de filters, olie, remschijven, blokken, en 2 nieuwe banden was ik 600euro kwijt, inclusief 6uur brughuur bij een doe het zelf garage.

    Succes!

  • semu

    Ok, een mooie lijst. Maar ik heb nu van mijn 540 uit 1996 1 van de 5 groene lampjes branden. Dus binnenkort een kleine beurt denk ik dan. Wat houd een kleine beurt in dan?

    Alvast bedankt voor jullie hulp en antwoordt.

    Mvg. Semu

  • sander

    motorolie,en filter.

    zou ik zeggen.

    wat is er in het verleden aan gedaan? dat is belangrijk

    weet je zeker dat de boel altijd is bijgehouden dan kun je het beperkt houden,heb je geen idee of weet je dat er niet veel gedaan is dan zul je aan de bak moeten.

    hoe is t bv met bougie,s,luchtfilter,brandstoffilter,bak olie,diff olie,koelvloeistof,interieurfilter etc etc.

    als je dat niet kunt achterhalen dan zou ik die zaken eens aanpakken.