Trekhaak onder een 1 serie!

  • Vakman Ruud

    Thom en ik zijn ervaren in het monteren van trekhaken.

    Tot nu toe was de E39 de moeilijkste ook omdat daar een storing in de LM zat.

    Vandaag zijn we begonnen met een Bosal trekhaak met afneembare kogel onder onze 120D te monteren.

    ETK/EBA geeft op 5,5 uur.

    Dat klopt toen had ik de trekhaak erop zitten.

    Maar Thom is nog lang niet klaar met de elektronica.

    De kabelboom is getrokken naar de zekeringenkast en de LM, maar de zekeringenkast is het probleem.

    Het dashbordkastje moet eruit met alle bekleding van de middenconsole enz.

    Totaal dus, tot nu, ca. 10 manuren, wat normaal was bij alle vorige BMW modellen voor de complete montage.

    Morgen verder ik denk dat we nog zeker 4-6 manuur nodig hebben.

    En dan moet de auto nog langs de dealer om de trekhaak kenbaar te maken aan de LM en een software update.

    Ik ga het eerst met Carsoft proberen, maar dat zal niet lukken.

    Ik zag al zulke medelijdende blikken toen ik de kabelset bij Severs ophaalde en een van de monteurs mompelde: Ruud sterkte.

    Moraal van dit verhaal: Hoe goedkoper de BMW hoe duurder de montage van de trekhaak , bij de 7 series, zoals de E38 was het plug en play en wat kost het bij de dealer? Ik schat 1500-1600 Euro.

    Groeten.

    Ruud

  • fransj

    Hoi Ruud,

    Ik ben blij dat er op mijn E39 al een trekhaak zit,

    mag ik je bij deze ook nog even wijzen op mijn uitstaande vraag : herhaalde vraag: raar probleem ventilator, egel reeds vervangen", graag lees ik jouw deskundige mening daar ook even over.

    Na de zomer wil ik als je een oplossing weet bij jouw op de garage in deMeern wel langskomen om het te laten repareren, ik vertrouw mijn eigen dealer niet meer zo die werken met trial en error en vervangen dan maar wat.

    Groeten,

    Frans

  • Vakman Ruud

    De trekhaak zit er onder en alles werkt ook nog.

    Kleine storing, met alleen kontakt aan werkt alles perfect, met draaiende motor knippert rechter richting aanwijzer snel.

    Kan ook een slechte verbinding op de fietsendrager zijn.(functie test) de melding kwam ook in de dash.

    Met de testlamp klopt alles wel, eerst functie controle van de LM (knipperen testlamp) en daarna blijft de testlamp aan.

    Storing die weg moet zijn bij het initialiseren, dat is niet leuk omdat er een volledige sotware update moet plaats vinden.

    Dus extra kosten.

    Totale arbeid 1,5 dag met twee man.

    Mooi is dat bij de BOSAL trekhaak alles achter de bumper zit. De stekker aansluiting draait zelfs weg achter de bumper.

    Eind goed al goed, maar ik begrijp niet dat voor twee noodzakelijke aansluitingen op de achterkant van de zekeringenkast er niet af fabriek een stekker is geplaatst zodat de hele zekeringenkast niet losgemaakt hoeft te worden.

    Ook zijn er al drie modificaties van de (orginele) bekabeling geweest. Met gevolg dat wij een kabel over hadden die rood/bruin moest zijn en op een blauwe connector moet worden aangesloten. Maar in op het schema van EBA rood/geel was en alleen witte stekkers!!!!

    Er van uitgaande dat rood spanning voerend is heeft Thom het op de spaningsrail gemonteerd en het zekeringen schema aan gepast.

    Toen ik dat aan de monteurs van Severs melde was het commentaar: Dat weten we, je hebt het goed gedaan.

    Maar waarom melden ze dat dan niet naar Munchen? Daar zijn speciale formulieren voor.

    Groeten.

    Ruud

  • fred

    hoi Ruud

    heb jij nog een trekhaak E87 voor een bmw 1 serie ?

    gr fred