ik ben in het bezit van een e46 320i touring en nu scheiden mijn voor ruitenwissers er mee uit maar alleen als ik op de snelweg rij in de bebouwde kom heb ik het nog niet gehad mijn auto heeft een regensensor kan iemand mij helpen met dit probleem
Ruitenwissen
De wisfuncties worden door de basismoduul V van de centrale carrosserie-elektronica (ZKE) aangestuurd.
Ruitenwissen
Algemeen
Alle wisfuncties zijn vanaf stand 1 van het contactslot (klem R) actief.
Wissersnelheid 1 en 2
De wissersnelheden “1” en “2” worden afhankelijk van de rijsnelheid aangestuurd.
Snelheid
Schakelaar in stand 1
Schakelaar in stand 2
< 4 km/h
Intervalwissen
Wissermotor in stand 1
> 4 km/h
Wissermotor in stand 1
Wissermotor in stand 2
Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210 km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen van de ruitenwisserarm te voorkomen.
Intervalwerking
In de eerste stand van de wisserschakelaar wordt de intervalstand van de wisser geactiveerd. De intervaltijd kan via een draaischakelaar op de wisserschakelaar in vier standen worden ingesteld. Bovendien wordt de intervaltijd door de rijsnelheid beïnvloed.
Ruitenwisserschakelaar
Schakelaarstanden
De wisserschakelaar kan in de standen:
•interval = eerste stand
•wissersnelheid 1 = tweede stand
•wissersnelheid 2 = derde stand
worden gezet.
Deze standen worden via twee draden aan de basismoduul V doorgegeven.
Draad SW 1
Draad SW 2
Werking
0
0
Ruststand, wissers UIT
1
0
Interval
0
1
Wissersnelheid 1
1
1
Wissersnelheid 2
Potentiometer voor wisinterval
Voor een variabele instelling van de intervaltijd is in de wisserschakelaar een potentiometer aangebracht die als draaischakelaar fungeert. De draaischakelaar kan in vier standen worden gezet. De basismoduul V herkent aan de hand van de verschillende weerstandswaarden de schakelaarstand en daarmee de ingestelde intervaltijd.
Weerstand
Schakelaarstand
Intervaltijd(afhankelijk van de rijsnelheid 0 - 150 km/h)
2 kOhm
Stand 1
25 tot 13 seconden
4 kOhm
Stand 2
17 tot 7 seconden
6 kOhm
Stand 3
10 tot 3 seconden
8 kOhm
Stand 4
5 tot 2 seconden
Ruitenwissermotor
Wissermotor en wisserrelais
De ruitenwissermotor heeft twee snelheden. Voor de stroomvoorziening zorgt een extern dubbelrelais.
De uitgang WI 1 (signaalnaam) op de basismoduul schakelt de wisser in. De uitgang WI 2 (signaalnaam) schakelt de wissermotor in stand 2.
Terugstelcontact
Het terugstelcontact in de ruitenwissermotor dient voor het herkennen van de ruststand van de ruitenwissers. Het contact is als sleepring uitgevoerd.
Blokkeerbescherming
De informatie van het terugstelcontact wordt gebruikt voor het herkennen van een mogelijke blokkering van de ruitenwissermotor.
Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor de terugmelding van het terugstelcontact gedurende 16 seconden uitblijft (omdat bijv. geen sproeiervloeistof aanwezig is), wordt de wissermotor onmiddellijk uitgeschakeld.
De wissermotor wordt pas na een wachttijd van 3 minuten of na klem 3 uit weer ingeschakeld.
Het inschakelen gebeurt echter niet automatisch, ook niet als de wisserschakelaar ingeschakeld blijft (kans op letsel), maar pas als de wisserschakelaar uit- en vervolgens weer wordt ingeschakeld.
De blokkeerbescherming is bij alle wissersnelheden actief!
Het kan ook zijn dat de regensensor opnieuwe geinitialiseerd moer worden door de dealer.
Succes.
Ruud
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?