e46 ruitenwissers HELP

  • mario

    ik ben in het bezit van een e46 320i touring en nu scheiden mijn voor ruitenwissers er mee uit maar alleen als ik op de snelweg rij in de bebouwde kom heb ik het nog niet gehad mijn auto heeft een regensensor kan iemand mij helpen met dit probleem

  • Vakman Ruud

    Ruitenwissen

    De wisfuncties worden door de basismoduul V van de centrale carrosserie-elektronica (ZKE) aangestuurd.

    Ruitenwissen

    Algemeen

    Alle wisfuncties zijn vanaf stand 1 van het contactslot (klem R) actief.

    Wissersnelheid 1 en 2

    De wissersnelheden “1” en “2” worden afhankelijk van de rijsnelheid aangestuurd.

    Snelheid

    Schakelaar in stand 1

    Schakelaar in stand 2

    < 4 km/h

    Intervalwissen

    Wissermotor in stand 1

    > 4 km/h

    Wissermotor in stand 1

    Wissermotor in stand 2

    Bij een ingeschakelde snelheid 2 wordt bij > 210 km/h teruggeschakeld in snelheid 1 om het loskomen van de ruitenwisserarm te voorkomen.

    Intervalwerking

    In de eerste stand van de wisserschakelaar wordt de intervalstand van de wisser geactiveerd. De intervaltijd kan via een draaischakelaar op de wisserschakelaar in vier standen worden ingesteld. Bovendien wordt de intervaltijd door de rijsnelheid beïnvloed.

    Ruitenwisserschakelaar

    Schakelaarstanden

    De wisserschakelaar kan in de standen:

    •interval = eerste stand

    •wissersnelheid 1 = tweede stand

    •wissersnelheid 2 = derde stand

    worden gezet.

    Deze standen worden via twee draden aan de basismoduul V doorgegeven.

    Draad SW 1

    Draad SW 2

    Werking

    0

    0

    Ruststand, wissers UIT

    1

    0

    Interval

    0

    1

    Wissersnelheid 1

    1

    1

    Wissersnelheid 2

    Potentiometer voor wisinterval

    Voor een variabele instelling van de intervaltijd is in de wisserschakelaar een potentiometer aangebracht die als draaischakelaar fungeert. De draaischakelaar kan in vier standen worden gezet. De basismoduul V herkent aan de hand van de verschillende weerstandswaarden de schakelaarstand en daarmee de ingestelde intervaltijd.

    Weerstand

    Schakelaarstand

    Intervaltijd(afhankelijk van de rijsnelheid 0 - 150 km/h)

    2 kOhm

    Stand 1

    25 tot 13 seconden

    4 kOhm

    Stand 2

    17 tot 7 seconden

    6 kOhm

    Stand 3

    10 tot 3 seconden

    8 kOhm

    Stand 4

    5 tot 2 seconden

    Ruitenwissermotor

    Wissermotor en wisserrelais

    De ruitenwissermotor heeft twee snelheden. Voor de stroomvoorziening zorgt een extern dubbelrelais.

    De uitgang WI 1 (signaalnaam) op de basismoduul schakelt de wisser in. De uitgang WI 2 (signaalnaam) schakelt de wissermotor in stand 2.

    Terugstelcontact

    Het terugstelcontact in de ruitenwissermotor dient voor het herkennen van de ruststand van de ruitenwissers. Het contact is als sleepring uitgevoerd.

    Blokkeerbescherming

    De informatie van het terugstelcontact wordt gebruikt voor het herkennen van een mogelijke blokkering van de ruitenwissermotor.

    Als bij een ingeschakelde ruitenwissermotor de terugmelding van het terugstelcontact gedurende 16 seconden uitblijft (omdat bijv. geen sproeiervloeistof aanwezig is), wordt de wissermotor onmiddellijk uitgeschakeld.

    De wissermotor wordt pas na een wachttijd van 3 minuten of na klem 3 uit weer ingeschakeld.

    Het inschakelen gebeurt echter niet automatisch, ook niet als de wisserschakelaar ingeschakeld blijft (kans op letsel), maar pas als de wisserschakelaar uit- en vervolgens weer wordt ingeschakeld.

    De blokkeerbescherming is bij alle wissersnelheden actief!

    Het kan ook zijn dat de regensensor opnieuwe geinitialiseerd moer worden door de dealer.

    Succes.

    Ruud

  • bob

    ik heb een soort gelijk probleem maar bij mij is het zo dat de ruitenwisser midden op de ruit in de ruststand staan.

    wat moet ik hiermee doen??

    alvast bedankt!

    gr

    Bob

  • Vakman Ruud

    Als je een regensensor hebt opnieuw laten programmeren bij de dealer.

    Groeten.

    Ruud