herhaalde vraag: raar probleem ventilator, egel reeds vervangen

• fransj

Ivm geen reacties op eerder vraag deze nogmaals met ondertussen wat meer informatie.

Het betreft een E39, 528 uit 1997 zonder airco met 128.000 op de teller.

Recent een en andere aan problemen: kapotte waterpomp met kokende motor, tevens thermostaat vervangen, vervolgens krukassensor kapot, startmotor stukgedraaid.

Recent viel ventilator (blower) uiten wisselend dat weer aan (wel op alle standen dan weer goed functionerend). Via deze site op idee gekomen dat het de egel moest zijn. Die is vervangen door de dealer maar probleem bleef, weer terug en ook nog een ingebrand relais vervangen maar probleem blijft. Volgens de BMW dealer kan nu alleen nog de venitalator zelf kapot zijn: kostenplaatje 460 euro, (en heb reeds 200 euro aan het geheel uitgegeven)

Wat verder op valt: als de ventilator uit is gevallen komt er warme lucht uit ook al staat de temp geheel op koud. Recent viel me op dat vlak voor hij uitval er ook ineens warme lucht uitkwam en een paar seconden later viel de ventilator uit. Wat ook opvalt is dat de achterruitverwarming het niet doet als de de ventilator het niet doet. Dit lijkt mij erg vreemd als de ventilator zelf stuk is.

Wie o wie heeft een lumineus idee waar dit aan kan liggen?

• Rob530DH2002

Als de afsluitkleppen van de verwarming (onder motorkap) geen stroom meer krijgen (of defect zijn) blijven ze open staan en loopt er dus warm water door de kachel in je dashboard. Het lijkt er dus op dat het probleem in de aansturing zit, want het zou wel erg toevallig zijn dat de ventilator en de kleppen tegelijk kapot zijn gegaan. Ik weet helaas verder niks van de aansturing…

Misschien eens het electrisch schema nazien? http://spaghetticoder.org/bmw/wds/

PS: sommige knoppen die je ziet werken niet, die zijn van de oorspronkelijke DVD, daarvoor in plaats werk je dan met een combinatie van toetsenbord/muis:

Zoom in view:

Ctrl + Left Mouse Button

Zoom out view:

Ctrl + Shift + Left Mouse Button

Move current view:

Alt + Left Mouse Button

• fransj

HAndige site die met de schema's. Heeft iemand (bv Ruud) nog een idee hoe ik erachter kan komen of de blower zelf stuk ik of dat het toch ergens in de aansturing zit. Het komt mij zo vreemd voor dat de achteruitverwarming ook uitvalt als de blower het niet doet gevoel dat het dus ergens in aansturing of een los contact zit.

• Robman

Ik weet niet wat precies je probleem is maar als de ventilator niet goed wil draaien kunnen de koolborstels van de ventilator motor wel op gesleten zijn ,

en dan kan je doen aan de print wat je wil.

Mijn ventilator draait onregelmatig kort na het starten en daarna normaal konstant ,het systeem is niet vuil maar waarschijnlijk volgens een airco reparatie bedrijf zijn de koolborstels op de motor op.

Ik ga hem binnenkort uitbouwen.

Misschien heb je er iets aan.

Groeten Robman.

• fransj

UIteindelijk probleem opgelost. Was niet de ventilator maar de control unit van het ventilatie systeem wat direct achter het bedieningspaneel zit. De ventilator deed het namelijk of wel of niet zodat het m.i. de koolborstels niet konden zijn. Via ebay heb ik via een Duitse garage een 2e hands control unit voor 69€ gekocht excl verzendkosten. Dit was mijn eerste aanschaf via ebay en het verliep uitstekend, Control unit ingebouwd en alles werkt weer volledig. Nu ga ik op mijn oude control unit nog proberen de condensators te vervangen Die kosten slechts een paar cent per stuk en als dat lukt kan ik mijn weer werkkende control unit via markplaats of ebay weer aanbieden.