E39 530i - Blower blijft zachtjes brommen na uitzetten contact

  • Elrae

    Goedenavond,

    Bij mijn BMW 530i uit 2001 met nog geen ton op de teller was 3 weken geleden de accu leeg. Opgeladen en weer gaan rijden maar na een week was het wéér zover. De accu was nog geen vier jaar oud, maar het zou natuurlijk kunnen dat ie kapot was dus bij de dealer voor 180 euries een nieuwe gehaald. Nu na een week is die ook leeg! Er moest dus een stroomverbruiker actief zijn.

    Het viel me al eerder op dat de ventilatie niet helemaal constant liep. Dan weer wat harder, dan weer wat zachter. Gisteravond na het uitzetten van de auto eens goed geluisterd ter hoogte van de ruitenwissers en daar hoorde ik de blower zachtjes draaien, soms iets harder, soms bijna niet hoorbaar. Nu lees ik overal dat dit een bekend kwaaltje is en dat het de eindtrap of ook wel egeltje van de kachel is. Hij zou ergens bij het dashboardkastje zitten. Ik heb de langwerpige stoffen afdekplaat, zeg maar bij de linkerbeen van de bijrijder, eraf en daar zie ik wat zwarte kastjes en wat draden. De plaat onder het dashboardkastje heb ik losgetrokken en daar zie ik tal van stekkers en draden.

    Waar moet ik nu zijn?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Elrae

  • Elrae

    Laat maar jongens, al gevonden: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=143393

    Klusje van niets, 20 minuutjes. En 80 euro voor het onderdeel.

  • Martino

    Heb exact hetzelfde probleem gehad, is 100% je kachel regelunit. Zit aan de achterkant van de climate control, een metalen kastje met allemaal koelribben erop (egeltje). Is bij de meeste auto's onder garantie vernieuwd, je kunt kijken of de dealer dat eventueel gratis wil vervangen, het is een bekende kwaal. Anders kost het je ongeveer 180 euro inclusief montage en de dealer heeft het meestal op voorraad. Gewoon doen, bespaart je veel ongemak. Succes!

    Mocht je in Amsterdam wonen, “meten=weten” is een bedrijf dat het ook kan vervangen voor je (zit tegenover Bmw Amsterdam en zij werken samen).

    Gr, Martino

  • Rob530DH2002

    In mijn 530D vond ik een factuur van de vorige eigenaar die bij een BMW-dealer de voorschakelunit had laten vervangen, was iets van € 120,- incl. alles.

  • Frank

    Ik heb precies hetzelfde probleem gehad vorige week, ik had mijn BMW 530D E39 net 1 dag. Naar de dealer gegaan hier in Dordrecht, het bleek een bekend probleem: weerstand en eindtrap van de kachel vervangen, eur 109,- incl, BTW. Keurige aktie, werkt weer perfect.

  • E

    ik hoop dat dit de oorzaak is van dat mijn blazer het soms niet doet en soms wel.

    Maar ik vrees dat het de blazer is want wanneer die het wel doet piept hij