water temp. meter 3/4 probleem???

• ci

Beste bmw rijders,

Sinds kort bij warm weer rond de 23-25 graden , valt me op als ik rond de 140km/h rijd, gaat de water temp.meter naar 3/4 kwart ipv strak in midden zoals voorheen. dit weet ik omdat ik meestal strak 140km/h rij op de snelweg.

Sinds deze voortoning rij ik wat rustiger 120km/h , dan gebeurd er niks met de meter.

en rij weer 15 min. 140, gaat ie naar 3/4 ,en dan laat ik de gas wat los, omdat ik zorgen maak, dat ie misschien ineens in rood gaat, wat alle gevolgen van dien kan zijn.

is dit normaal of?? is /zijn er onderdelen die moeten worden vervangen , zoals de visco??

• Rob530DH2002

Visco waarschijnlijk niet want dan krijg je voornamelijk poblemen bij stationair draaien en langzaam rijden (file), is eenvoudig te checken want bij warme motor mag de ventilator niet makkelijk met de hand te draaien zijn als de motor niet draait. Jouw probleem kan meerdere oorzaken hebben: lucht in systeem, defecte thermostaat, verstopping in het systeem (radiator) of kapotte rotor van de waterpomp.

• ci

ok,

hoe kan ik t beste untluchten? warm motor, ventilatie op heet en hard laten blazen? of anders..

defecte termostaat>> hoe kan ik checken??

geld t ook voor de volgende: verstoppingin radiator en kapotte rotor??

hoe kom ik achter en hoe kan ik t oplossen?

BEDANKT!

• Rob530DH2002

Ervan uitgaande dat je de meest simpele oorzaak hebt gecheckt, een te laag koelvloeistofniveau zou ik (als dit niveau in orde is) in jouw situatie de thermostaat vervangen, want die kost niet veel en is vaak de oorzaak van temperatuurproblemen. Lucht in het systeem krijg je volgens mijn niet spontaan, dus als er niet onlangs aan het koelssyteem is gewerkt c.q. bijgevuld is dit geen waarschijnlijke oorzaak, echter ontluchten kan nooit kwaad want dan kun je lucht in het systeem als oorzaak uitsluiten.

Sommige typen waterpompen hebben een kunststof rotor welke vaak kapot gaan, de modificatie-exemplaren hebben een metalen rotor. Als je de laatste 7 tekens van je chassisnummer hier post kan Ruud je vast zeggen of jouw auto fabrieks-af een kunststof rotor heeft.

• ci

Wat is de beste methode om je 4 cilinder te ontluchten.

Dan ga ik dat een van deze dagen gelijk doen, en daarna wel de thermostaat vervangen.

de thermostaat is toch de zwart plastic L vormig , op de voorzijde van de motor, met een slang eraan.

Mocht deze ook vervangen zijn, neem ik aan wel weer ontluchten?

• ci

Nog een toevoeging op t probleem.

De temp. steeg vandaag redelijk snel op (26 graden) toen ik mijn airco aan deed, en maar bij 120km/h.

Wie weet aan de hand van deze info, wat evt. moet worden vervangen?

• Rob530DH2002

M.b.t. ontluchten (ik neem aan E46) moet je even het forum doorzoeken. Dat je met airco een hogere temperatuur van het koelsysteem krijgt als dit niet in orde is, is logisch. De motor wordt zwaarder belast en de warme lucht die warmtewisselaar van de airco afgeeft zit voor de radiator die dus warmere lucht krijgt om de koelvloeistof te koelen.

• h.graat4@chello.nl

dag allemaal

ik heb een 3.0.l hiervan heb ik alle remklauwen en de hoofremcilinder vernieuwd helaas krijg ik geen druk gebrobeerd met een druk tank en zelfs later nog met een compressor om wat meer druk uit te oefenen.

wat kan ik nu nog doen de remcilinder is nieuw gekocht er komt uit alle nippels vloeistof als ik ze los draai zonder druk dus niet verstopt

ik heb de vloeistof niet vernieuwd zou dat het probleem kunnen zijn

wie kan mij helpen

groeten Giel