Tip - opknappen koplampen 'angel eyes' - E39

  • magnum

    Afgelopen weekend de na tig duizend kilometer de ietwat verweerde E39 ‘01 koplampen succesvol kunnen oppimpen en weer glanzend ’geschuurd" Maar misschie werkt het ook wel op de ander typen. Gewoon een kapot lamp van de sloper meenemen en proberen maar.

    Het is een truc die op de boot al jaren succes had om dof en verweerd acryl van het kompasglas weer helder te krijgen. Maar ik heb het eerst op een kapotte lamp getest. … Uiteraard is alles hier voor eigen risico. Maar ik heb hiermee wel eer van m'n werk gehad. Ok het wordt nooit Xenon maar ik zie s' avonds wel meer (of dat denk ik althans)

    Hier het werkschema.

    1. Wassen - Motorkap open en de Koplamp goed wassen en met het broekje van een ouwe panty van je vriendin de vliegentroep er eerst afboenen.

    2. Afplakken - de strip onderaan de koplamp goed afplakken. Let op dat je een soort tape pakt die er na nat worden heel blijft en er ook weer afgaat!

    3. Schuren - Schuren - Schuren en nog eens schuren Ik gebruik waterproof korrel 280 vervolgens 400 en dan 1200 van 3M maar er zullen er vast zijn die er nog 600 - 1000 tussendoor willen gebruiken en de boel afmaken met nog fijner. Ik ben blijven ronddraaien met een lapje papier zo groot als m´n hand. Doe een beetje sop in het water dan wordt het niet zo'n bende en op tijd water verversen. En schuurpapier uitspoelen en koplamp afvegen. De ronding langs de motorkap proberen te vermijden die pak je te gemakkelijk mee en en vergeet de bocht richting het knipperlicht niet. Ik kon nog een keer opnieuw beginnen.

    In het begin wordt het van kwaad tot erger maar stug doorgaan en totdat je een volkomen vlak en vooral dof oppervlakte hebt gekregen. De basis van een goed vs een redelijk resultaat is voldoende lang met 280 blijven schuren om de putten er zo veel mogelijk uit te krijgen. Diepe putten zullen ook daar ook niet mee weggaan maar door te snel stoppen met 280 en naar de volgende stap gaan en alle moeite geeft net niet dat showroom effect en achteraf baal je. Stop een keer laat alles drogen en met een lamp de oppervlakte controleren wil nog wel helpen met te bepalen wat is genoeg?.

    4 - Brasso koperpoets. Dit huis tuin en keukenmiddel is perfect om de boel weer terug op de rit te krijgen. Brasso op een schoon lapje. Niet te nat niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je weer dat je koplampen hebt. Werk met schone spullen en geef niet op blijven draaien. .

    5. Silvo zilverpoets . Een na laatste stap. Ook hier weer met een schoon lapje werken niet te nat niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je weer dat je bijna nieuwe BMW Angel Eyes hebt. Werk met schone spullen en geef niet op.

    6 - Nog even afwerken met slick en je kan weer gezien worden.

    Kost 6-7 euro aan spullen en een pak werk en moetd en geeft die 450 euro look

    sccs

    Magnum

    E39 '01 350d KM

  • sander

    hmm kon je de lampglazen niet redelijk simpel vervangen ook??

  • Sven

    Even een bevestiging: dit werkt ook op andere koplampen. Getest op non face lift met oranje knippers en hierna op de “echte” met witte knippers. Zijn weer als nieuw, en zijn er een STUK mooier weer uit :) Bedankt voor de tip !!

  • sander

    uiteraard

    zodra je maar plastik ruitjes hebt werk de polijst methode prima

    alleen is het vrij bewerkelijk

  • tjalling

    Dat wil niet sander. de vroegere types wel maar de facelift types niet. moet je de hele unit vervangen en das duur.

    groet, tj

  • BMWMaX

    Niet vergeten weer de coatinglaag te herstellen ;-)

  • sander

    eeh coatinglaag? hoe doe je dat??

  • fsmit79

    Ja precies, wat is slick?

    Ik kan dat ook wel gebruiken, ik overwoog al nieuwe glaasjes te kopen, maar dit is leuker en goedkoper.

  • Freddy

    magnum Schreef:

    ——————————————————-

    > Afgelopen weekend de na tig duizend kilometer de

    > ietwat verweerde E39 '01 koplampen succesvol

    > kunnen oppimpen en weer glanzend 'geschuurd" Maar

    > misschie werkt het ook wel op de ander typen.

    > Gewoon een kapot lamp van de sloper meenemen en

    > proberen maar.

    >

    > Het is een truc die op de boot al jaren succes had

    > om dof en verweerd acryl van het kompasglas weer

    > helder te krijgen. Maar ik heb het eerst op een

    > kapotte lamp getest. … Uiteraard is alles hier

    > voor eigen risico. Maar ik heb hiermee wel eer van

    > m'n werk gehad. Ok het wordt nooit Xenon maar ik

    > zie s' avonds wel meer (of dat denk ik althans)

    >

    > Hier het werkschema.

    >

    > 1. Wassen - Motorkap open en de Koplamp goed

    > wassen en met het broekje van een ouwe panty van

    > je vriendin de vliegentroep er eerst afboenen.

    >

    > 2. Afplakken - de strip onderaan de koplamp goed

    > afplakken. Let op dat je een soort tape pakt die

    > er na nat worden heel blijft en er ook weer

    > afgaat!

    >

    > 3. Schuren - Schuren - Schuren en nog eens

    > schuren Ik gebruik waterproof korrel 280

    > vervolgens 400 en dan 1200 van 3M maar er zullen

    > er vast zijn die er nog 600 - 1000 tussendoor

    > willen gebruiken en de boel afmaken met nog

    > fijner. Ik ben blijven ronddraaien met een lapje

    > papier zo groot als m´n hand. Doe een beetje sop

    > in het water dan wordt het niet zo'n bende en op

    > tijd water verversen. En schuurpapier uitspoelen

    > en koplamp afvegen. De ronding langs de motorkap

    > proberen te vermijden die pak je te gemakkelijk

    > mee en en vergeet de bocht richting het

    > knipperlicht niet. Ik kon nog een keer opnieuw

    > beginnen.

    >

    > In het begin wordt het van kwaad tot erger maar

    > stug doorgaan en totdat je een volkomen vlak en

    > vooral dof oppervlakte hebt gekregen. De basis

    > van een goed vs een redelijk resultaat is

    > voldoende lang met 280 blijven schuren om de

    > putten er zo veel mogelijk uit te krijgen. Diepe

    > putten zullen ook daar ook niet mee weggaan maar

    > door te snel stoppen met 280 en naar de volgende

    > stap gaan en alle moeite geeft net niet dat

    > showroom effect en achteraf baal je. Stop een

    > keer laat alles drogen en met een lamp de

    > oppervlakte controleren wil nog wel helpen met te

    > bepalen wat is genoeg?.

    >

    > 4 - Brasso koperpoets. Dit huis tuin en

    > keukenmiddel is perfect om de boel weer terug op

    > de rit te krijgen. Brasso op een schoon lapje.

    > Niet te nat niet te droog en draaien maar.

    > Langzaam zie je weer dat je koplampen hebt. Werk

    > met schone spullen en geef niet op blijven

    > draaien. .

    >

    > 5. Silvo zilverpoets . Een na laatste stap. Ook

    > hier weer met een schoon lapje werken niet te nat

    > niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je

    > weer dat je bijna nieuwe BMW Angel Eyes hebt. Werk

    > met schone spullen en geef niet op.

    >

    > 6 - Nog even afwerken met slick en je kan weer

    > gezien worden.

    >

    > Kost 6-7 euro aan spullen en een pak werk en moetd

    > en geeft die 450 euro look

    >

    > sccs

    >

    > Magnum

    >

    > E39 '01 350d KM

    Hallo Magnum,

    en hoe zijn ze na 2 jaar ?

    Groet,

    Freddy

  • Ad

    Goedemorgen beste BMW vrienden,

    het kan gemakkelijker zelfs!

    Kijk eens op LeakLock klik vervolgens op Beamkit, en bekijk het allemaal eens, scheelt veel draai en poets werk, wat het kost, dat antwoord kan ik niet geven.

    Dit middel schijnt al veel langer op de markt te zijn.

    Ik deed het dus ook, maar dan anders, bij Audi hebben ze het ook nagedaan, en doen nu niets anders.

    Ik haalde dus de koplampen er wel uit, ging deze opschuren met waterproof, tot de gehele blanke laklaag er af was, de glazen zijn nu erg dof.

    Ik yheb dus het polijstapparaat genomen, en ben met cleaner in de weer gegaan, eerst dus de grove, en daarna weer de fijnere, dan ben je al erg ver gevorderd.

    Daarna heb ik wat wax met cleaner gemengd 1 op 1 en dan is het weer fijner en je bent na dit laatste cleanbeurtje wel klaar.

    Nu even goed ontvetten, en de blanke laklaag er op, is wel weer iets meer werk dan het spul van LeakLock, maar wel te doen, als je toch niets om handen hebt.

    Maar even terug naar LeakLock Beamkit:

    De koplampen hoeven niet eens te worden uitgebouwd, je gaat het ook weer even opschuren, net zoals bij Magnum, maar zoals ik het kon zien, was het wel eerder klaar.

    en als laatste ging er weer de blanke laklaag er op, ja, blanke lak, dit is een beschermlaag voor het kunststof, dit schijnt het UV licht tegen te houden.

    Hier schijnt men weer voor jaren vanaf te zijn, voordat men weer moet gaan schuren en lakken.

    Dus kijkt u eens of het wellicht ook iets voor u kan zijn.

    Prettig weekend.

    met vriendelijke groet,

    Ad