Afgelopen weekend de na tig duizend kilometer de ietwat verweerde E39 ‘01 koplampen succesvol kunnen oppimpen en weer glanzend ’geschuurd" Maar misschie werkt het ook wel op de ander typen. Gewoon een kapot lamp van de sloper meenemen en proberen maar.
Het is een truc die op de boot al jaren succes had om dof en verweerd acryl van het kompasglas weer helder te krijgen. Maar ik heb het eerst op een kapotte lamp getest. … Uiteraard is alles hier voor eigen risico. Maar ik heb hiermee wel eer van m'n werk gehad. Ok het wordt nooit Xenon maar ik zie s' avonds wel meer (of dat denk ik althans)
Hier het werkschema.
1. Wassen - Motorkap open en de Koplamp goed wassen en met het broekje van een ouwe panty van je vriendin de vliegentroep er eerst afboenen.
2. Afplakken - de strip onderaan de koplamp goed afplakken. Let op dat je een soort tape pakt die er na nat worden heel blijft en er ook weer afgaat!
3. Schuren - Schuren - Schuren en nog eens schuren Ik gebruik waterproof korrel 280 vervolgens 400 en dan 1200 van 3M maar er zullen er vast zijn die er nog 600 - 1000 tussendoor willen gebruiken en de boel afmaken met nog fijner. Ik ben blijven ronddraaien met een lapje papier zo groot als m´n hand. Doe een beetje sop in het water dan wordt het niet zo'n bende en op tijd water verversen. En schuurpapier uitspoelen en koplamp afvegen. De ronding langs de motorkap proberen te vermijden die pak je te gemakkelijk mee en en vergeet de bocht richting het knipperlicht niet. Ik kon nog een keer opnieuw beginnen.
In het begin wordt het van kwaad tot erger maar stug doorgaan en totdat je een volkomen vlak en vooral dof oppervlakte hebt gekregen. De basis van een goed vs een redelijk resultaat is voldoende lang met 280 blijven schuren om de putten er zo veel mogelijk uit te krijgen. Diepe putten zullen ook daar ook niet mee weggaan maar door te snel stoppen met 280 en naar de volgende stap gaan en alle moeite geeft net niet dat showroom effect en achteraf baal je. Stop een keer laat alles drogen en met een lamp de oppervlakte controleren wil nog wel helpen met te bepalen wat is genoeg?.
4 - Brasso koperpoets. Dit huis tuin en keukenmiddel is perfect om de boel weer terug op de rit te krijgen. Brasso op een schoon lapje. Niet te nat niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je weer dat je koplampen hebt. Werk met schone spullen en geef niet op blijven draaien. .
5. Silvo zilverpoets . Een na laatste stap. Ook hier weer met een schoon lapje werken niet te nat niet te droog en draaien maar. Langzaam zie je weer dat je bijna nieuwe BMW Angel Eyes hebt. Werk met schone spullen en geef niet op.
6 - Nog even afwerken met slick en je kan weer gezien worden.
Kost 6-7 euro aan spullen en een pak werk en moetd en geeft die 450 euro look
sccs
Magnum
E39 '01 350d KM